Facebook omzeilt adblockers
Dat inmiddels zo veel Facebook-gebruikers een adblocker gebruiken dat Facebooks inkomsten eronder lijden, onderbouwt het bedrijf overigens niet. De cijfers die wel beschikbaar zijn, roepen enige twijfel op. Facebook presenteert maandelijks 1,7 miljard pagina's aan zijn gebruikers wereldwijd. Het aantal mensen met een adblocker op hun desktop wordt door Page Fair, dat adblocking probeert terug te dringen, geschat op 200 miljoen. Op mobiele apparaten zij er nog eens 420 miljoen geïnstalleerd, maar Facebook voert de wijziging niet door voor bezoek via de browser van mobiele apparaten. Via de Facebook-app worden advertenties al wel getoond.
Advertenties niet te onderscheiden
Facebook omzeilt naar eigen zeggen de adblockers door het verwijderen van de 'signifiers' die elementen op een webpagina identificeren als een advertentie. Daarmee zijn ze niet langer eenvoudig te onderscheiden van andere elementen op en webpagina. Adblockers zouden de pagina-inhoud moeten gaan analyseren om alsnog de advertenties eruit te kunnen vissen. Facebook verwacht niet dat dat voor producenten van adblockers een haalbare kaart is.
Facebook geeft overigens wel toe dat bepaalde advertenties voor gebruikers onnodig irritant zijn. Dergelijke irritante advertenties noem Facebook een probleem voor de branche. Adblockers zijn volgens Facebook echter niet het juiste antwoord op dat probleem. Het belooft zijn gebruikers een oplossing die recht doet aan hun en Facebooks belangen door hen enige controle te geven over het aanbod van advertenties. Nieuwe faciliteiten in zijn instellingen-tool maken het mogelijk om bepaalde types advertenties of advertenties van bepaalde bedrijven te weren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee