iPad gaf in derde kwartaal terrein prijs
Apple presteerde op de tabletmarkt duidelijk minder goed dan de concurrentie. Tegen de gemiddelde stijging van 7 procent in de afzet vergeleken bij het tweede kwartaal van dit jaar moest Apple een daling in het aantal verkochte iPads incasseren van 1 procent. Ook vergeleken bij het derde kwartaal van 2013 blijft Apple achter bij de concurrentie. Het verkocht maar 100.000 iPads meer, ofwel 0,6 procent. Gemiddeld steeg de afzet van tablets met 36,7 procent.
Uitblijven nieuwe iPad-modellen verklaart veel
Het is overigens zeer waarschijnlijk dat Apples cijfers sterk beïnvloed zijn door het feit dat het dit jaar maar één nieuwe tablet lanceerde, in het vierde kwartaal. Vorig jaar lanceerde Apple twee maal nieuwe modellen, één in het tweede kwartaal en twee in het vierde kwartaal. De iPad Air en de nieuwe iPad Mini zullen Apples verkopen ongetwijfeld een impuls geven.
Apple blijft nog wel de grootste leveranciers van tablets, met een marktaandeel van 29,6 procent. Samsung komt wel met reuzenstappen dichterbij: zijn afzet verdubbelde ruim tot 9,7 miljoen stuks, goed voor een marktaandeel van 20,4 procent. Asus, Lenovo en Acer volgen op afstand, met marktaandelen dik onder de 10 procent.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee