Overslaan en naar de inhoud gaan

'Liever een Google-auto dan een autonome Ford'

Consumenten hebben meer vertrouwen in de computertechnologie van Google dan van Ford of een ander automerk als het gaat om het gebruik van autonome of bestuurderloze auto's.
Ford Android Auto
© Ford
Ford

Google heeft in een paar jaar tijd naam gemaakt met zijn test met zelfsturende auto's. Door er mee in de openbaarheid te komen, heeft het bedrijf de goodwill gewonnen van het grote publiek. De rest van de auto-industrie en kennisinstellingen, die ook al geruime tijd aan het concept werken maar dit meer als een bedrijfsgeheim bewaakten, loopt daardoor in de ogen van het grote publiek achter de feiten aan met inferieure technologie.

Dat blijkt uit een studie van KPMG naar dit nieuwe fenomeen dat, volgens de onderzoekers, in 2019 al beschikbaar is als optie op nieuwe, duurdere auto's en in 2025 ook standaard op eenvoudiger modellen verkrijgbaar is.

De KPMG-auteurs denken dat de technologie die de bestuurder in de auto overbodig maakt, de transortsector op zijn kop gaat zetten en een grote verandering teweeg brengt in het traditionele ecosysteem van de auto-industrie.

KMPG gebruikt big data analyse

KPMG paste voor dit onderzoek een nieuw technologie toe gebaseerd op bigdataverwerking. Het analyseerde over een periode van anderhalf jaar al het webverkeer met een systeem genaamd Mass Opinion Business Intelligence (MOBI) met betrekking tot wat er gemeld werd over bestuurderloze auto's. Daarnaast werden drie consumentenpanels gebruikt voor antwoorden op gerichte vragen van KPMG.

Zo bleek dat het merendeel van de consumenten van mening is dat wanneer de autofabrikanten de bestuurderloze technologie onder de knie krijgen, zij deze accepteren en kopen. Die conclusie is opmerkelijk in het licht dat de automobilisten zelf autorijden fijn vinden en zichzelf betere chauffeurs achten dan hun mede-weggebruikers. Misschien speelt de cultuur hier mee omdat het een Amerikaanse studie betreft. In Europa blijven automobilisten ook het liefst zelf schakelen terwijl in de VS haast geen schakelauto te vinden is.

Interessant is of Google uiteindelijk van plan is zelf auto's op de markt te brengen met de bestuurderloze technologie. De meeste grote merken hebben zelf een programma waarin zij de techniek ontwikkelen en zijn vermoedelijk niet snel van plan die investering aan de kant te zetten voor de Google-technologie.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in