Overslaan en naar de inhoud gaan

Onderzoek: Gewelddadige computergames maken agressiever

Dat concludeert een taakgroep van de American Psychological Association (APA) na een grondige inventarisatie van onderzoeksliteratuur over dit onderwerp die tussen 2005 en 2013 werd gepubliceerd.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Hoewel de afzonderlijke studies verschillen in conclusies laten zien, is er wel een duidelijk patroon uit te destilleren, stelt de APA: het spelen van gewelddadige computerspellen hangt samen met een toename van agressief gedrag en een agressieve opstelling, en een afname in sociaal gedrag, empathie en gevoeligheid voor agressie.

Er is ook een aantal vragen die niet beantwoord zijn. Er is in onderzoek bijvoorbeeld weinig aandacht geweest voor verschillen tussen jongens en meisjes, een overvloed aan onderzoek naar de effecten op jongeren onder de 10 jaar, en weinig aandacht naar het effect van het spelen van dit soort spellen in de loop van de ontwikkeling van kinderen. Ook is er weinig onderzoek gedaan naar de vraag of het spelen van gewelddadige computerspellen mensen tot gewelddadig gedrag aanzet.

Geen oorzakelijk verband, wel risicofactor

De APA is daarom terughoudend bij het leggen van het verband tussen het spelen van gewelddadige computerspellen en gewelddadig gedrag. Volgens de APA is er sowieso nooit één factor aan te wijzen die verantwoordelijk is voor gewelddadig optreden. Maar de organisatie merkt wel op dat het spelen van gewelddadige computerspellen één van de risicofactoren is die kunnen bijdragen aan een hang naar geweld.

Dat was voor de Entertainment Software Association - die de belangen van de Amerikaanse makers van computerspellen behartigt - reden om het rapport de grond in te boren. "Gezien APA's traditionele vooringenomenheid tegen en aanvallen op computerspellen verrast dit tendentieuze rapport niet. Talloze medische professionals, onderzoekers en rechtbanken ontmaskeren de fundamentele onderbouwing van hun argumentatie."

Genuanceerde adviezen

De adviezen die de APA aan zijn studie verbindt, klinken in vergelijking genuanceerd. Een oproep aan de branche om spellen te ontwikkelen die ouders meer invloed geven op de mate van geweld in computerspellen, een oproep aan de Entertainment Software Rating Board om zijn rating-systeem aan te passen, een oproep aan ontwikkelaars om computerspellen te ontwikkelen die passen bij de karakteristieken en het psychologische ontwikkelingsniveau van de leeftijdscategorie waarvoor computerspellen zijn bedoeld. En natuurlijk het advies om meer onderzoek te verrichten op de terreinen waarop de APA lacunes constateerde.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in