Onderzoek: Gewelddadige computergames maken agressiever
Hoewel de afzonderlijke studies verschillen in conclusies laten zien, is er wel een duidelijk patroon uit te destilleren, stelt de APA: het spelen van gewelddadige computerspellen hangt samen met een toename van agressief gedrag en een agressieve opstelling, en een afname in sociaal gedrag, empathie en gevoeligheid voor agressie.
Er is ook een aantal vragen die niet beantwoord zijn. Er is in onderzoek bijvoorbeeld weinig aandacht geweest voor verschillen tussen jongens en meisjes, een overvloed aan onderzoek naar de effecten op jongeren onder de 10 jaar, en weinig aandacht naar het effect van het spelen van dit soort spellen in de loop van de ontwikkeling van kinderen. Ook is er weinig onderzoek gedaan naar de vraag of het spelen van gewelddadige computerspellen mensen tot gewelddadig gedrag aanzet.
Geen oorzakelijk verband, wel risicofactor
De APA is daarom terughoudend bij het leggen van het verband tussen het spelen van gewelddadige computerspellen en gewelddadig gedrag. Volgens de APA is er sowieso nooit één factor aan te wijzen die verantwoordelijk is voor gewelddadig optreden. Maar de organisatie merkt wel op dat het spelen van gewelddadige computerspellen één van de risicofactoren is die kunnen bijdragen aan een hang naar geweld.
Dat was voor de Entertainment Software Association - die de belangen van de Amerikaanse makers van computerspellen behartigt - reden om het rapport de grond in te boren. "Gezien APA's traditionele vooringenomenheid tegen en aanvallen op computerspellen verrast dit tendentieuze rapport niet. Talloze medische professionals, onderzoekers en rechtbanken ontmaskeren de fundamentele onderbouwing van hun argumentatie."
Genuanceerde adviezen
De adviezen die de APA aan zijn studie verbindt, klinken in vergelijking genuanceerd. Een oproep aan de branche om spellen te ontwikkelen die ouders meer invloed geven op de mate van geweld in computerspellen, een oproep aan de Entertainment Software Rating Board om zijn rating-systeem aan te passen, een oproep aan ontwikkelaars om computerspellen te ontwikkelen die passen bij de karakteristieken en het psychologische ontwikkelingsniveau van de leeftijdscategorie waarvoor computerspellen zijn bedoeld. En natuurlijk het advies om meer onderzoek te verrichten op de terreinen waarop de APA lacunes constateerde.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee