Samsung introduceert 'repair modus' om gebruikersdata veilig te stellen
Samsung introduceert de nieuwe functie eerst in thuisland Zuid-Korea en alleen op de Galaxy S21. Het is onduidelijk waarom het huidige topmodel Galaxy S22 niet is gekozen om de toevoeging in de markt te testen.
In een persbericht dat alleen in Zuid- Korea is uitgebracht geeft Samsung aan dat de functie kan worden geactiveerd via het instellingenmenu. Nadat de telefoon terug is gekomen van de reparatie kan op dezelfde plek met een authenticatie via Pin-code, een authenticatiepatroon of vingerafdruk de blokkade weer ongedaan gemaakt worden. In de tussentijd zijn foto's, berichten, mail en accountinformatie niet meer toegankelijk.
Geen technisch hoogstandje
Samsung zegt in het persbericht niet hoe de nieuwe functie in zijn werk gaat. Toch ligt het volgens Ars Technica voor de hand dat gebruik is gemaakt van de mogelijkheid in Android om verschillende accounts op een toestel aan te maken. In dat geval zou het hoofdaccount versleuteld en geblokkeerd worden en een tweede 'leeg' account beschikbaar zijn voor de technici met daarin alleen de standaard geïnstalleerde apps.
Een alternatief is dat de volledige datapartitie van de telefoon wordt geblokkeerd en een tijdelijke data-opslag wordt gecreëerd voor de technici. Die zouden dan ook toegang hebben tot de read-onlypartitie die de bestanden van het besturingssysteem bevat die nodig zijn om het toestel te testen.
Samsung heeft aangegeven de functie ook op meer toesteltypes te willen implementeren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee