Overslaan en naar de inhoud gaan

Google sluit deal voor repareren Android-smartphones

Google stelt vervangende onderdelen officieel beschikbaar voor doe-het-zelf reparatie van zijn Pixel-smartphones. De maker van Android helpt zijn 'voorbeeldtoestellen' in de Pixel-reeks aan betere repareerbaarheid via een deal met iFixit. Dat reparatiebedrijf heeft net een soortgelijke deal gesloten met Samsung.
gedemonteerde smartphone
© iFixit
iFixit

De onderdelen voor Google's eigen smartphones komen beschikbaar voor de oudere Pixel 2 tot en met de nieuwe Pixel 6 Pro. Laatstgenoemde high-end smartphone is eind vorig jaar uitgekomen. Naast dekking van het productaanbod tot op heden belooft Google dat toekomstige Pixel-toestellen ook voorzien worden van onderdelen voor reparaties.

Ook EU-landen

Het officiële Google-aanbod van smartphone-onderdelen loopt dus via iFixit. Het geldt voor thuismarkt de Verenigde Staten, maar ook Canada, Australië en EU-landen waar Pixel-smartphones verkrijgbaar zijn. Het 'portfolio' aan onderdelen dat beschikbaar komt voor consumenten om zelf hun toestellen te repareren, loopt uiteen van accu's tot cameramodules en touch-schermen.

Eindgebruikers die ondanks online-reparatiehandleidingen van iFixit huiverig zijn om hun smartphones onder handen te nemen, kunnen terecht bij reparatiebedrijven waar Google deals mee sluit. In de VS en Canada is daarvoor uBreakiFix geautoriseerd en in andere landen worden soortgelijke samenwerkingsverbanden gesloten, meldt Ars Technica.

Dwang en behoefte

iFixit heeft recent smartphonemaker Samsung binnengehaald om reserve-onderdelen voor diens Android-toestellen te kunnen leveren. Het overstag gaan van de grote smartphonemakers is in reactie op wetgeving in diverse landen om repareerbaarheid inzichtelijk, publiekelijk en in sommige gevallen zelfs wettelijk verplicht te maken.

Het gaat niet alleen om dwang door regulering. Ook behoefte van consumenten speelt mee. The Verge linkt naar een Frans persbericht van Samsung over een consumentenonderzoek waaruit blijkt dat 80% van klanten hun favoriete merk willen opgeven voor een beter repareerbaar product.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in