Smartphone witte raaf op markt mobieltjes
Fabrikanten die in staat zijn zich snel aan de gewijzigde marktomstandigheden aan te passen, lopen volgens IDC-analist Ramon Llamas nog de minste kleerscheuren op. Klanten plukten de vruchten in de vorm van lagere prijzen, zelfs voor high-end modellen met meer snufjes.
In West-Europa was de groei in het onderste segment onvoldoende om de neergang bij de traditionele mobieltjes te compenseren. Wel ziet IDC in de sterke groei van smartphones (‘converged mobile devices’) een teken dat het dal in de economie wellicht is bereikt. Ook in Noord-Amerika floreerde de verkoop van deze topmodellen, de iPhone 3GS en de Palm Pre voorop. In Azië/Pacific is hier en daar al een opleving van de economie zichtbaar en vertoonde de verkoop van mobieltjes een “gezonde” ontwikkeling.
Nokia bleef in het tweede kwartaal algeheel marktleider, ondanks een verkoopdaling met ruim 15 procent. Samsung (op 2) en LG Electronics (op 3) wisten zelfs meer mobieltjes af te leveren dan een jaar geleden. De nummer 4 Motorola liep de grootste averij op, met een verkoopdaling van 47 procent. Sony Ericsson deed daar niet veel voor onder met een krimp van ruim 43 procent.
Wereldmarkt mobiele telefoons, 2e kwartaal 2009 versus 2008
Fabrikant | 2009 Q2, aantal | 2009 Q2, aandeel | 2008 Q2, aantal | 2008 Q2, aandeel |
Nokia | 103,2 mln | 38,8% | 122,0 mln | 40,4% |
Samsung | 52,3 mln | 19,4% | 45,8 mln | 15,2% |
LG Electronics | 29,8 mln | 11,1% | 28,1 mln | 9,3% |
Motorola | 14,8 mln | 5,5% | 27,9 mln | 9,2% |
Sony Ericsson | 13,8 mln | 5,1% | 24,4 mln | 8,1% |
Overigen | 55,7 mln | 20,7% | 54,0 mln | 17,9% |
Totaal | 269,6 mln | 100% | 302,2 mln | 100% |
Bron: IDC Worldwide Quarterly Mobile Phone Tracker, 30 juli 2009
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee