Overslaan en naar de inhoud gaan

Voorverkoop iPad na weekeinde ingezakt

Amerikanen kunnen de iPad sinds vorige week vrijdag online bestellen. De levering begint vanaf 3 april. Volgens de blogger ‘Deagol’, van wie zakenblad Fortune achterhaalde dat zijn echte naam Daniel Tello is, bestelden gegadigden in de eerste paar uren zo’n 25.000 iPads per uur. Op zaterdag en zondag viel de voorverkoop terug naar ongeveer 1000 bestellingen per uur.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Tello is in investeringskringen vermaard om zijn nauwkeurige voorspellingen van de kwartaalcijfers van Apple nog voordat deze officieel zijn gepubliceerd.

Tello komt tot zijn schattingen over de iPad op basis van slechts 120 bestellingen van 137 iPads die vrijwilligers hem hebben doorgegeven. Geassisteerd door een analist van Valcent Financial Group berekende hij verschil tussen de normale drukte in de onlineshop van Apple en de opeenvolgende bestelnummers voor iPads. Hieruit leidt Tello af dat er tussen vrijdagochtend en zondagavond 12 uur (Amerikaanse oostkusttijd) 152.000 iPads zijn besteld.

De modellen met alleen Wi-Fi zijn meer in trek dan de iPads die ook over 3G en ‘assisted GPS’ beschikken. De verhouding ligt ongeveer op 2:1, aldus Tello. Wat opslagcapaciteit betreft zijn de uitvoeringen met 16, 32 en 64 GB ongeveer even populair.

In de schattingen is geen rekening gehouden met bestellingen die de klant op 3 april zelf in een fysieke Apple Store komt ophalen. Evenmin zijn eventuele rechtstreekse bestellingen bij Apple door bedrijven meegenomen in de cijfers.

Tegen Fortune zei Tello “zeer speculatief” te gissen dat Apple 2 weken na het begin van de levering de mijlpaal van 1 miljoen iPads zal bereiken. Daarmee ligt Apple goed op schema om de prognoses van analisten te halen of te overtreffen. Zo ging analist Brian Marshall van BroadPoint AmTech er eerder van uit dat Apple dit kalenderjaar tussen 2,2 tot 7 miljoen iPads zal verkopen.

Fortune tekent bij de cijfers aan dat het uiteindelijke succes van de iPad niet zal afhangen van de bestellingen en de verkoop in de eerste weken, maar van de hoeveelheid ‘content’ die voor het apparaat beschikbaar komt en van de inzet van uitgevers en ontwikkelaars om de iPad naar voren te schuiven als platform om content aan consumenten te verkopen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in