Overslaan en naar de inhoud gaan

CrowdStrike-storing in juli kostte Air France-KLM 25 miljoen euro

De wereldwijde computerstoring door securityleverancier CrowdStrike, die in juli tot grote problemen leidde in onder meer de luchtvaart, heeft tot een grotere schadepost geleid bij Air France-KLM dan verwacht. Het luchtvaartconcern schatte eerder een impact in van rond de 10 miljoen euro. Maar uit de resultaten over het derde kwartaal komt naar voren dat de impact 25 miljoen euro is.

CrowdStrike-logo
CrowdStrike

Bij de presentatie van de halfjaarresultaten gaf Air France-KLM al aan de daadwerkelijke schadepost nog in kaart te brengen. Waarom deze nu hoger uitvalt, komt niet meteen naar voren uit de cijfers over de maanden juli tot en met september. Het luchtvaartbedrijf geeft wel aan dat de resultaten de noodzaak onderstrepen voor financiële én operationele maatregelen.

Vluchten annuleren

Door de computerstoring moest KLM medio juli 75 retourvluchten annuleren op luchthaven Schiphol, met name van en naar Europese bestemmingen. Voor een deel had het concern te maken met gemiste inkomsten omdat mensen niet konden vliegen. Ook moesten reizigers worden ondergebracht in hotels.

De storing is veroorzaakt door een update van beveiligingsleverancier CrowdStrike. Die niet goed geteste update voor cybersecuritysoftware Falcon zorgde voor harde crashes van Windows. Getroffen computers konden niet herstellen en moesten handmatig worden 'gered'.

Update

De initiële inschatting van 10 miljoen schade, gegeven bij de presentatie van de halfjaarresultaten, was toen gebaseerd op een snelle analyse. Die is uitgevoerd kort nadat de storing had plaatsgevonden, legt topvrouw Marjan Rintel van KLM uit. "Nu hebben we de totale schade geanalyseerd. Niet alleen de annuleringen, maar met name ook de vervolgschade."

Daardoor is de kostenpost een stuk hoger uitgevallen dan eerder gedacht, met name door de logistieke impact van de storing, aldus Rintel. "Vliegtuigen moesten naar de juiste plek worden gebracht, bijvoorbeeld. Maar ook onderhoud liep uit of kon op dat moment niet gedaan worden, wat vervolgens opnieuw moet worden ingepland." Ook veel reizigers moesten worden omgeboekt.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in