Science-fact
Nog geen veertien jaar na de DARPA Grand Challenge, een wedstrijd in Amerika voor autonome auto’s die is georganiseerd door het ministerie van Defensie, is de eerste commercieel ingezette autonome taxi in de Verenigde Staten hiermee een feit. Nog geen veertien jaar later dus!
Een prestatie van formaat en wederom met dank aan innovaties die door de defensie-industrie zijn geïnitieerd, evenzo als het internet in de vorige eeuw. De autonome auto rijdt in veel gevallen nog buitengewoon voorzichtig door het verkeer om te leren van wat er in zijn omgeving gebeurt. De congestie zal dus bij massale introductie zelfs nog een beetje toenemen, maar door de ontwikkelingen rond zelflerende systemen, is het een kwestie van tijd dat de doorstroming vlotter gaat verlopen.
De taxi van Waymo lijkt een signaal van een snelle introductie van autonoom rijden. De vraag is wanneer deze bolides bij de Amerikaanse dealers in de etalage op een nieuw baasje staan te wachten en wat het baasje ermee gaat doen. Maar ook wat dit betekent voor de taxibranche als het baasje besluit om zijn auto als taxi in te zetten wanneer hij hem zelf niet gebruikt. En waarom ook niet? Disruptie van de hoogste orde.
Na Waymo zullen er nog een hoop concurrenten volgen en de vraag is hoe hier qua regelgeving politiek-bestuurlijk mee wordt omgegaan, en waar eindigt deze ontwikkeling? Want de taxi kan ook voor pakketvervoer worden gebruikt of voor vakantieritjes over de grens, naar landen waar mogelijk andere wet- en regelgeving zal gelden, binnen en ook buiten Europa.
Daarnaast is tijdens de Amsterdam Drone Week eind november ook veel aandacht aan deze ontwikkelingen besteed, maar dan inzake een type autonome auto die even makkelijk kan vliegen. Maak daar maar eens beleid op. Bottomline is dat binnen een kwart eeuw al dit soort ontwikkelingen gemigreerd zijn van sciencefiction naar science-fact. Zo rond de jaarwisseling terugkijkend en vooruitkijkend verheug ik me nu al op de komende 25 jaar, een tijd waarin de ene versnelling door de andere versnelling zal worden ingehaald.
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (nummer 12, 2018). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, klik dan hier voor de inhoudsopgave
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee