Overslaan en naar de inhoud gaan

VS-verbod dreigt voor Chinese autosoftware en -systemen

De Amerikaanse overheid wil bepaalde kernonderdelen van moderne auto's aanpakken wat betreft herkomst uit China, plus andere landen die door de VS als tegenstander worden beschouwd. Het gaat om software en systemen voor connected cars - maar niet de voertuigen als geheel - die veel gevoelige gegevens in en rondom de auto vergaren en verwerken. De voorgestelde regulering kan al in augustus komen.

De nieuwe regels die dan kernsoftware en -systemen voor moderne auto's aan banden leggen, komen van het Amerikaanse ministerie voor Handel. In het vizier zijn zaken die software en data beheren, schrijft persbureau Reuters. In mei heeft handelsminister Gina Raimondo al aangegeven dat haar departement deze herfst met regulering ging komen voor 'Chinese-connected' voertuigen.

De regering Biden heeft in februari een onderzoek ingesteld of geïmporteerde Chinese auto's een risico kunnen vormen voor de nationale veiligheid. Bewindsman Alan Estevez, die bij het ministerie van Handel verantwoordelijk is voor industrie en beveiliging, heeft nu concrete uitspraken gedaan over de nieuwe, beperkende aanpak voor auto's met Chinese software aan boord.

'Je auto weet en ziet heel veel'

Hij heeft op een bijeenkomst in Colorado ronduit verklaard dat de dreiging ernstig is. "Een auto is erg angstaanjagend ding. Je auto weet heel veel van je. Je krijgt waarschijnlijk een software-update, of het nu een elektrisch voertuig is of een zelfrijdende, met een verbrandingsmotor", schrijft Reuters op uit zijn mond.

"Een moderne auto heeft veel software erin. Het neemt veel foto's. Het heeft een aandrijvingssysteem. Het is verbonden met je telefoon. Het weet wie je belt. Het weet waar je heen gaat. Het weet heel veel van je." Dit klinkt mogelijk als overdrijving in een geopolitiek en economisch steekspel, maar privacyonderzoek van de nonprofit Mozilla-stichting heeft dit schrikbarende beeld eerder al gegeven.

Het eind vorig jaar gepubliceerde onderzoeksrapport Privacy not included heeft met een niet mis te verstane conclusie: auto’s zijn de ergste productcategorie die de Mozilla-privacyonderzoekers ooit hebben onderzocht. Het ging daarbij om automerken uit diverse landen, waaronder Japan (Nissan) en de Verenigde Staten (Tesla).

Cyberspionage en cybersabotage

Productie van componenten, zoals software en systemen, gebeurt in de regel niet per se in het thuisland van een autofabrikant. China vervult een cruciale rol als productiegrootmacht. Daarnaast is er een wereldwijde keten van toeleveranciers, afnemers en dealers. De dreigende Amerikaanse ban op Chinese autosoftware en -systemen kan dan ook een breed effect hebben.

Naast zorgen over privacy leven er bij het Amerikaanse ministerie ook zorgen over sabotagemogelijkheden. Minister Raimondo had in mei al een doemscenario geschetst: als de autosoftware in miljoenen auto's op de weg ineens uitgeschakeld zou worden. Dat zou dan catastrofale gevolgen hebben, aldus de bewindsvrouw.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in