Overslaan en naar de inhoud gaan

'Apple' nog steeds de waardevolste merknaam

Brand Finance raamt jaarlijks de waarde van 's werelds grootste merknamen. Vergelijking met de cijfers van vorig jaar wijst uit dat het merk Apple - het uitblijven van de iWatch of een 'phablet' ten spijt - 20 procent in waarde steeg. Nummer 2 op Brand Finances Top-500 is Apples concurrent Samsung, met een merkwaarde van 'slechts' 79 miljard dollar.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Minder geruststellend voor Apple is wellicht dat Samsung wel sneller stijgt, met 34 procent ten opzichte van vorig jaar. Als beide bedrijven op deze voet doorgaan dan zullen de Koreanen - ietwat theoretisch bezien - Apple ergens in 2015 voorbij streven. De onderzoekers schrijven de snellere waardegroei van het Samsung toe aan de sterk verbeterde reputatie van betrouwbaarheid, een hoger innovatietempo en het bredere assortiment.

Top-5 geheel en al IT

Opmerkelijk in de lijst van Brand Finance is dat ook de derde, vierde en vijfde plaats door IT-merken worden opgeëist: 'Google', 'Microsoft' en 'Verizon', met waarderingen van respectievelijk 69 (+31%), 63 (+38%) en 53 (+74 procent) miljard dollar.

Brand Finance berekent de merkwaardes op basis van een complexe procedure die moet uitwijzen hoeveel geld de houders van de betreffende merknamen hypothetisch gezien in de wacht zouden kunnen slepen door hun merk op basis van licenties beschikbaar te stellen aan andere bedrijven.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in