Overslaan en naar de inhoud gaan

Brandbrief van Europese CIO's over marktverstoring door VMware-eigenaar Broadcom

Europese CIO's dienen bij de Europese Commissie een klacht in over het gedrag van IT-leverancier Broadcom die klanten van het overgenomen VMware onder druk zet. CIO Platform Nederland en drie Europese zusterverenigingen veroordelen de zakenpraktijken van Broadcom. De vier organisaties hebben een brandbrief gestuurd aan de EC waarin ze spreken van mogelijk marktverstorend gedrag sinds de overname van VMware.

EU-vlag
Pixabay License/CC0

Leden van CIO Platform Nederland en zusterverenigingen Beltug (België), Cigref (Frankrijk) en VOICE (Duitsland) zijn in de afgelopen maanden  geconfronteerd met de gevolgen van de overname van VMware door Broadcom", begint het persbericht dat donderdagmiddag is uitgestuurd. Die gevolgen zijn niet bepaald positief, aldus de CIO-vertegenwoordigende organisaties.

'Misbruik gemaakt van lock-in positie'

"Gezamenlijk zien en horen we als verenigingen hoe onderhandelingen en het marktgedrag van de grote softwareleverancier zijn verslechterd sinds de overname door Broadcom. Er wordt misbruik gemaakt van de lock-in positie waarin veel zakelijke gebruikers zich bevinden en de fundamentele rol die VMware heeft in veel waardeketens."

Eind vorig jaar kwam al naar buiten dat voor VMware-gebruik voortaan een abonnement verplicht is. Eigenaar Broadcom beëindigt de verkoop van softwarelicenties met 'eeuwige houdbaarheid'. Dit was kort na de formele afronding van de overname. Daarna bleken er meer ingrijpende veranderingen te komen.

Partners opzijgezet, prijzen flink verhoogd

Zo heeft Broadcom besloten om zich te concentreren op alleen de allergrootste klanten. De leverancier heeft die grote afnemers als het ware weggetrokken bij VMware-partners, die voor klanten als vertrouwde ICT-leverancier dienen. Dit op de schop gooien van het partnermodel raakt dus niet alleen de ICT-leveranciers die voorheen VMware-producten leverden en ondersteunden, maar ook de uiteindelijke klanten.

Vervolgens is de gratis instapoptie geschrapt én blijkt er in de praktijk sprake te zijn van forse prijsverhogingen waar klanten ineens mee geconfronteerd worden. Klagende klanten spreken prijsverhogingen met een factor tien, of zelfs nog meer. Dit onder meer door een omslag van licentiekosten per processor(socket) naar per processorcore.

Oproep: EC, grijp in

In reactie op de negatieve gevolgen van de overname heeft CIO Platform Nederland nu samen met de Belgische, Franse en Duitse zusterverenigingen een brandbrief gestuurd aan de Europese Commissie. "In de brief beschrijven we de ervaren problemen waarmee onze leden zijn geconfronteerd door Broadcom, o.a. scherpe prijsverhogingen, het niet nakomen van contractuele afspraken en het verbieden van doorverkoop van licenties."

Naast het aankaarten van deze misstanden, vragen de vier verenigingen de EC ook op om in te grijpen. De oproep is "om de nodige stappen te zetten om deze verstoring op de markt op te lossen en dergelijke schadelijke praktijken in de toekomst te voorkomen". Hierbij wordt ook formeel gevraagd aan de Commissie om zich uit te spreken over deze praktijken.

'Weinig oog voor cloudmarkt'

"We concluderen dat er nog te weinig oog is voor de precaire situatie op de markt die het gevolg is van de bijzonder afhankelijke positie van de zakelijke gebruiker van IT t.o.v. leveranciers van cloudsoftware/-producten", aldus de boodschap van CIO Platform Nederland en de drie zusterorganisaties.

"Vanwege de afhankelijkheid en lock-in zijn gebruikers overgeleverd aan de grillige eenzijdige besluitvorming door leveranciers. Dit schaadt het vertrouwen in de markt voor digitale producten en -diensten en beperkt de Europese digitale ontwikkeling en autonomie. Dit vraagt om een effectief Europees antwoord."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in