Overslaan en naar de inhoud gaan

Facebook moet en zal naar China

Een paar jaar geleden werd nog gedacht dat de Chinese regering zich niet meer zou bemoeien met websites die waren gemaakt door partijen uit het buitenland. Maar dat blijkt niet zo te zijn. De overheid heeft een ijzeren grip op dergelijke sites en verplicht de exploitanten om mee te helpen de Chinese burgers onder de duim te houden.

De vrijheid van meningsuiting in China is beperkt, zeer beperkt. Yahoo werd gedwongen om informatie te geven over activisten, die vervolgens in de gevangenis belandden. Microsoft sloot het weblog van een vredesactivist en Google paste zijn zoekresultaten sterk aan, zodat bepaalde termen niet meer gevonden konden worden.

Facebook

En dan nu Facebook, dat vastbesloten lijkt om zich een positie te verwerven in China. Het sociale netwerk is al sinds 2009 niet meer regulier op te roepen op internet. En sinds 2014 is er een Chinese blokkade voor Instagram. Maar desondanks wil Zuckerberg het opnieuw proberen. Zuckerberg heeft Beijing al laten weten dat hij en zijn bedrijf zich zullen houden aan alle regels die de Chinese overheid maar wil opleggen.

Het is duidelijk een geldkwestie. Het aantal Chinese gebruikers van internet is inmiddels gegroeid tot zo'n 700 miljoen en dat is een zeer groot publiek om voor te adverteren. Die advertenties gaan Facebook veel inkomsten opleveren.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in