Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: Consument laat pc links liggen

Vooral Amerika en Europa zorgden voor de tegenvaller voor pc-leveranciers. In Europa, het Midden-Oosten en Afrika daalden de pc-verkopen in het vierde kwartaal van 2011 met 9,6 procent vergeleken met het vierde kwartaal van 2010, in Amerika met 5,9 procent. Vooral de consumenten in deze regio's lieten het afweten, stelt Gartner, deels omdat ze hun aandacht verleggen naar smartphones en tablets, maar zeker ook onder invloed van de economie.
Business
Shutterstock
Shutterstock

In de opkomende markten liepen de verkopen wel goed, maar niet goed genoeg om de tegenvaller in de westerse landen - die goed zijn voor de helft van de pc-verkopen - op te vangen. Wereldwijd daalden de pc-verkopen in het vierde kwartaal daardoor met 1,4 procent naar 92,2 miljoen stuks.

HP en Acer in mineur

Grote verliezers in het vierde kwartaal waren HP en Acer, die hun afzet 16,2 respectievelijk 18,4 procent zagen dalen. HP blijft nog wel marktleider, met 16 procent marktaandeel wereldwijd, maar het ziet de grote winnaar van het vierde kwartaal, Lenovo, nu wel akelig dicht naderen. Dankzij een groei in de afzet van 23 procent steeg Lenovo's marktaandeel naar 14 procent. Behalve Lenovo presteerden ook ook Asus ( + 20,5 procent) en Dell (+7,8 procent) bovengemiddeld.

In heel 2011 verkochten de pc-leveranciers 352,8 miljoen pc's, tegen 350,9 miljoen in 2010. Vergeleken bij de verwachtingen bij aanvang van 2011 was dat een forse tegenvaller. Eind 2010 voorspelde Gartner dat in 2011 409 miljoen pc's verkocht zouden worden.

Lenovo en Asus het hele jaar bovengemidddeld

Alleen Lenovo en Asus presteerden het hele jaar bovengemiddeld, met een afzet groei van 19,7 respectievelijk 9,9 procent ten opzichte van 2010. Acer zakte onderuit: het verkocht 19,2 procent minder pc's. HP wist over het hele jaar gerekend de schade te beperken, met een krimp van 3,5 procent.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in