Overslaan en naar de inhoud gaan

Gartner: De relatie tussen CIO en andere bestuursleden verandert ingrijpend

Maximaal rendement halen uit investeren in digitalisering lukt het best bij organisaties waarin de CIO en de CxO-leden in het bestuur gezamenlijk eigenaar zijn van deze initiatieven. Dat zorgt ervoor dat ontwerp, beheer en implementatie van de digitale mogelijkheden van teams het makkelijkst toegevoegde waarde creëren.  

"De relatie van CIO's met hun CxO-collega's gaat naar een ander niveau", concludeert Gartner-analist Daniel Sanchez-Reina uit het jaarlijks onderzoek onder klantorganisaties. Hij sprak gisteren op het Gartner IT Symposium/Expo in Barcelona. Uit dat onderzoek blijkt onder meer dat 46% van alle CIO's nauw samenwerkt met hun CxO-peers om personeel van IT en de 'business' zich zo veel mogelijk gedeeld eigenaar te laten voelen van de implementatie van digitale mogelijkheden. 

Verantwoordelijkheden verschuiven

Sanchez-Reina noemt dit 'CIO-CxO co-ownership', of ook wel de 'democratisering van digital delivery'. Hij schetst een beeld van een CIO als franchisegever van technologie aan CxO's in de organisatie. Door dit model worden de traditionele grenzen van de IT afgebroken, waarbij andere organisatieonderdelen IT kunnen gaan produceren en niet alleen gebruiken. Deze bedrijfsonderdelen worden verantwoordelijk voor het succes van de door henzelf geproduceerde IT-toepassingen. 

Het is een trend die al langer geleden is ingezet, onder meer met de introductie van lowcodeplatformen. In de EMEA-regio zegt zelfs 66% van de CIO's al lowcodeplatformen te gebruiken of dat binnen 24 maanden te gaan doen. Ook de implementatie van kunstmatige intelligentie zorgt voor een democratisering  van 'digital delivery'. Van de ondervraagde CIO's in de EMEA-regio ziet 72% AI als een baanbrekende ontwikkeling. Dan gaat het niet alleen om de recent sterk gegroeide hype rond generative AI, want maar 29% van de CIO's voorziet een groot effect van deze AI-technologie op de bedrijfsvoering. 

CIO krijgt rol als coach

Sanchez-Reina benadrukt dat er niet één methode is om tot de nieuwe omgang tussen CIO en CxO's te komen. Veel hangt af van de bedrijfscultuur en de manier hoe de CEO omgaat met dit soort veranderingen. Het is hoe dan ook belangrijk dat de CIO de andere bedrijfspartners coacht in hun nieuwe rollen. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in