Overslaan en naar de inhoud gaan

Microsoft schroeft supportprijzen Windows XP op

Windows XP is inmiddels 11 jaar op de markt en Microsoft wil er liefst zo snel mogelijk vanaf. Eerder was al bekend dat het laatste restje ondersteuning op 8 april 2014 ophoudt. Dat is jaren later dan Microsoft oorspronkelijk voor ogen stond.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Nog steeds draait 43 procent van alle pc’s op Windows XP. Vooral veel bedrijven houden hardnekkig vast aan het antieke, maar beproefde besturingssysteem. Een van de manieren waarop Microsoft ze met zachte drang naar Windows 7 en Windows 8 wil dirigeren is het verhogen van de tarieven voor ‘custom support’. Wie had gedacht dat Microsoft er niet aan ontkomt gratis enige support te blijven leveren omdat er nog zoveel zakelijke XP-gebruikers zijn, komt bedrogen uit.

Sommige bedrijven zullen deadline niet halen

Gartner-analisten Michael Silver en Stephen Kleynhans zien aankomen dat sommige bedrijven de fatale datum van 8 april 2014 niet zullen halen, zeiden ze tegen Computerworld. Ze schatten dat na de deadline nog steeds 10 tot 15 procent van alle pc’s in bedrijven op Windows XP zal draaien.

Het enige ‘vangnet’ daarna is maatwerkondersteuning. Maar volgens de analisten van Gartner heeft Microsoft de tarieven voor die custom support de facto ‘aanzienlijk’ verhoogd. Dit maakt het financieel erg onaantrekkelijk – of riskant, zonder support – om met Windows XP door te gaan.

In loop der tijd steeds andere prijsmodellen

Jaren geleden gold een prijsplafond van 200.000 dollar voor het 1e jaar custom support, met betaling per kwartaal. Als een bedrijf binnen een bepaald kwartaal migreerde naar een product met standaard- of uitgebreide ondersteuning, dan hoefde daarna niet meer voor custom support betaald te worden.

In 2006 stapte Microsoft over op supportprijzen per machine, met een minimum van 200.000 dollar en een maximum van 500.000 dollar per jaar. In 2010 volgde andermaal een aanpassing: als een bedrijf een Software Assurance-overeenkomst heeft, betaalt het maximaal 2 ton voor het 1e jaar custom support.

Kortgeleden gooide Microsoft het roer weer om. Opnieuw moet een bedrijf per computer betalen (gemiddeld zo’n 200 dollar per jaar). Daarnaast zijn er weer minima en maxima gesteld voor het bedrijf als geheel. In het 1e jaar zijn die prijzen voortaan even hoog als vroeger pas in het 3e jaar betaald hoefde te worden. Dat leidt in de praktijk tot supportkosten van 0,6 tot 5 miljoen dollar per jaar.

Gartner begrijpt dat Microsoft van XP af wil

SIlver en Kleynhans hebben er overigens alle begrip voor dat Microsoft zijn handen aftrekt van verouderde producten en ze wil laten overstappen op nieuwe versies die èn beter zijn èn potentieel meer omzet opleveren. Ze erkennen ook dat Microsoft jarenlang heeft gewaarschuwd voor de naderende deadline van 2014. Maar ze interpreteren de prijsverhoging voor custom support, waar grote bedrijven in hun budgetten niet op hadden gerekend, wel als een ‘strafmaatregel’.

Advies: Investeer in snelle migratie naar ondersteunde versie

Gartner adviseert bedrijven om geen geld te verspillen aan de dure custom support maar nog dit jaar te investeren om zoveel mogelijk XP-systemen te migreren naar een wel ondersteunde versie. Windows 7 ligt dan het meest voor de hand. Waarschijnlijk gaat het met die versie dezelfde kant op als Windows XP en zal zich rond 2020 met Windows 7 een zelfde situatie voordoen, voorspelt Gartner.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in