Nederlandse zakelijke leiders vertrouwen vaak blind op data, maar zijn daar niet blij mee
Liefst 83 procent van de zakelijke Nederlandse leiders plaatst soms tot zelden vraagtekens bij gegevens waar ze dagelijks op vertrouwen. Dat baart 62 procent van deze groep zorgen, over een té groot vertrouwen in statische dashboards en het missen van kansen. Althans, dat stelt TheyDo op basis van eigen onderzoek onder 500 zakelijke leiders in Nederland, de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk.
- Lees ook: De vele gezichten van data
TheyDo is een customer journey management platform, waarmee gebruikers verschillende stappen in de klantervaring op elkaar kunnen afstemmen om betere inzichten op te doen. Het bedrijf heeft dus baat bij het promoten van zijn software, maar stelt dat het onderzoek onafhankelijk is uitgevoerd door Sapio Research.
Geen tijd voor data-onderzoek
Uit dat onderzoek blijkt dat Nederlandse zakelijke leiders vaker blind op data vertrouwen (83 procent) dan vakgenoten in het Verenigd Koninkrijk (75 procent) en de Verenigde Staten (78 procent). Het grote vertrouwen in aangeleverde data levert de nodige twijfels op, stelt het onderzoek verder. Ondervraagde zakelijke leiders twijfelen of de dashboards wel alle nuttige data laten zien en of die data wel klopt. Het ontbreekt heel wat respondenten (31 procent) aan de tijd om onderzoek te doen naar de data. Dat terwijl slechts 42 procent van de bedrijfsdata volledig gebruikt wordt bij de besluitvorming, stelt het onderzoek.
Jochem van der Veer, oprichter en CEO van TheyDo, trekt de volgende conclusie: “Na jaren van oproepen aan bedrijven om meer datagedreven te worden, wordt vandaag duidelijk dat leidinggevenden te afhankelijk zijn geworden van dashboards en bruikbare inzichten missen. Data zijn overweldigend en statische gefragmenteerde inzichten zorgen voor het risico dat belangrijke beslissingen worden genomen op basis van verkeerde aannames en dat er belangrijke kansen worden gemist.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee