Overslaan en naar de inhoud gaan

'Game-enginemaker Unity overweegt omzetpercentage als begrenzing voor omstreden nieuw verdienmodel'

Game-enginemaker Unity overweegt volgens uitgelekte interne informatie om grenzen te stellen aan de gewijzigde vergoedingen die hij plots eist van gamedevelopers. De prijsverhogingen die vorige week zijn aangekondigd en die veel kwaad bloed hebben gezet, zouden bijvoorbeeld beperkt worden op basis van de omzet die een gamedeveloper draait. Terwijl gamemakers hun onvrede uiten en roepen om opstappen van het Unity-bestuur lijkt het bedrijf de omstreden strategie dus wel door te zetten. 

omzet, percentages
geld verdienen
Shutterstock.com

Personeel van Unity Software heeft op een interne bijeenkomst te horen gekregen dat het bestuur veranderingen overweegt voor het nieuwe licentiemodel, meldt persbureau Bloomberg. Openlijk heeft het nu omstreden bedrijf al beloofd dat het veranderingen zou doorvoeren, maar sindsdien is het stil gebleven over wát er dan gewijzigd gaat worden.

Financieel risico voor gamedevs

De ontstane ophef over de nieuwe voorwaarden plus betalingsverplichtingen voor game-ontwikkelaars draait deels om het risico dat bepaalde games hierdoor niet meer rendabel zouden worden. Het nieuwe licentiemodel voor de Unity game-engine zou bovendien met terugwerkende kracht ook van toepassing zijn op allang uitgebrachte games. Daarnaast is er zakelijk risico voor freemium-games, die inkomsten halen uit ads maar die hoe dan ook wel een bepaalde vergoeding aan Unity moeten betalen. Ook games met in-app aankopen lopen nu financieel risico.

Het bedrijf lijkt op dat punt in te gaan met de intern gecommuniceerde begrenzing op basis van de omzet die gamedevelopers draaien. Dat is één van de overwogen veranderingen, waarbij betaling aan Unity dan maximaal 4 procent van de omzet zou mogen bedragen. Deze beperking zou dan echter alleen gelden voor Unity-klanten die meer dan een miljoen dollar aan omzet draaien.

Zelf aantallen rapporteren

Een andere verandering aan het omstreden nieuwe verdienmodel is dat Unity-klanten zelf moeten melden hoeveel installaties van hun games er zijn. Op basis daarvan worden dan licentievergoedingen bepaald. In de officiële aankondiging vorige week gaf de maker van de veelgebruikte game-engine aan dat hij zelf data ging vergaren om game-installs te tellen. Dit heeft onder gamedevelopers geleid tot zorgen over privacy, maar ook om mogelijke fouten in Unity's tellingen en daarmee overfacturering.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in