Vodafone heeft last van prijzenoorlog
Volgens Vodafone was er zowel in de consumenten- als de zakelijke tak in Duitsland sprake van een "intense" prijzenoorlog. In het Verenigd Koninkrijk liep de omzet met 4,5 procent terug vanwege "aanhoudende prijsdruk en de zwakke economie".
Recessie merkbaar in uitgavenpatroon consumenten en bedrijven
In Nederland boekte Vodafone een operationele omzet van omgerekend 448,7 miljoen euro, een daling van 3,7 procent op jaarbasis. “De voortdurende recessie heeft haar weerslag op het uitgavenpatroon van consumenten en zakelijke klanten en verklaart de daling", aldus het bedrijf.
Nog sterkere omzetdaling in Zuid-Europa
In Zuid-Europa, waar de meeste landen in een langdurige recessie zitten, daalde de omzet nog veel harder. In Italië daalden de inkomsten met 17,6 procent en in Spanje met 10,6 procent. Door onder meer de hoge werkloosheid in deze landen zijn consumenten steeds kieskeuriger in hun uitgavenpatroon, aldus Vodafone. In de overige delen van Europa, waaronder Griekenland en Portugal vallen, daalde de omzet met 13,6 procent. Ook daar was naast de zwakke economische omstandigheden sprake van prijsdruk.
Vodafone wil minder afhankelijk worden van Europa
Brancheorganisatie GSMA maakte bekend dat Europese klanten in 2012 gemiddeld 38 dollar per maand spendeerden aan hun abonnement, terwijl Amerikanen daar in doorsnee 69 dollar aan uitgaven. Vodafone is dan ook druk doende om minder afhankelijk te worden van Europa. Het bedrijf heeft de pijlen gericht op onder meer de Verenigde Staten, India en Zuid-Afrika, waar het groeitempo hoger is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee