Aanhalen broekriem helpt KPN aan hogere winst
Ook in het slotkwartaal van het jaar trok de onderneming de broekriem verder aan, om daarmee onder meer de concurrentiedruk bij mobiele telefonie het hoofd te bieden. Verder werden niet-kernonderdelen verkocht.
De totale opbrengsten liepen vorig jaar met 2,7 procent terug tot bijna 5,5 miljard euro. In de laatste maanden van vorig jaar werd een omzet van iets minder dan 1,4 miljard euro geboekt. Bij alle segmenten, te weten Consumer, Business en Wholesale was afgelopen kwartaal sprake van krimp. Op jaarbasis wist alleen Wholesale, waarbij diensten aan andere providers worden aangeboden, de omzet licht op te voeren. De omzetkrimp bij deze divisie in het vierde kwartaal was volgens KPN volledig aan de recente verkoop van een datacenter toe te schrijven.
De operationele winst over heel 2019 kwam uit op ruim 1 miljard euro. Dat was op jaarbasis ruim een kwart meer. In het slotkwartaal van 2019 steeg deze winst met 9,2 procent tot 202 miljoen euro.
Verdubbeling van de winst
Onder de streep resteerde na de maanden oktober, november en december een bedrag van 84 miljoen euro, tegen een tekort van 47 miljoen euro een jaar eerder. Over heel 2019 werd een winst van 614 miljoen euro geboekt. Ruim twee keer meer dan in 2018 overbleef.
Volgens de nieuwbakken topman Joost Farwerck ligt KPN op koers met zijn strategie. Het bedrijf wist de kosten in het laatste kwartaal van 2019 met 38 miljoen euro terug te brengen. Daarmee kwam de besparing over heel het jaar uit op 141 miljoen euro.
Meer glasvezel
Volgens Farwerck wordt de uitrol van glasvezelnetwerk versneld. In het slotkwartaal van vorig jaar werden 50.000 huishoudens aangesloten. Daarmee komt het totaal aantal gerealiseerde aansluitingen vorig jaar op 120.000. Om het eerdere gestelde doel van 1 miljoen extra huishoudens eind volgend jaar te bereiken zal KPN verdere inspanningen moeten leveren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee