Overslaan en naar de inhoud gaan

De gebruiker aan het stuur

Als ik zo’n tien jaar geleden met ICT-leveranciers sprak over de scheve balans tussen aanbod en vraag op de markt, dan kreeg ik als reactie nogal eens de aan Henri Ford toegeschreven quote: ‘Als ik aan mensen had gevraagd wat zij willen, dan hadden ze gezegd: snellere paarden’. Daarmee wilde men zeggen: de vraagzijde, de zakelijke gebruikers, heeft geen idee van de mogelijkheden, dus laat maar aan ons over, wij weten wat goed voor ze is.
T-Ford
© T-Ford
T-Ford

En daar zat, destijds, misschien wel een kern van waarheid in.

Inmiddels zijn we wat jaren verder en zijn digitale technologie, mede door de brede toepassing ervan bij zakelijke gebruikers, nog dieper doorgedrongen in alle aspecten van het economische en sociale leven. Vele bedrijven en organisaties kunnen niet meer zonder digitale technologie. Het aantal op digitale technologie gebaseerde producten of diensten neemt enorm toe. Al deze digitale producten en diensten genereren en verwerken enorme hoeveelheden data, veelal in niet-gestandaardiseerde formats, zodat overstappen naar een andere leverancier moeilijk en duur is. Ook is de aansprakelijkheid voor gebrekkige digitale producten en diensten beperkt, wat leidt tot onvoldoende veilige producten. Er is met andere woorden een probleem met de marktwerking.

Als community van zakelijke gebruikers zijn we hiervoor enkele jaren geleden aandacht gaan vragen, niet alleen in de media en ‘Den Haag’, maar in samenwerking met vergelijkbare verenigingen in buurlanden ook in ‘Brussel’. En dat werkt! Ondertussen heeft een flink aantal nieuwe wetten en wetsvoorstellen het licht gezien, die zijn bedoeld om de marktwerking eerlijker te maken en de digitale producten en diensten veiliger.

Kennis uit de praktijk

De toenemende aanwezigheid van digitale toepassingen bij zakelijke gebruikers, leidt ook tot toenemende kennis van de inzet en ontwikkeling van deze technologieën bij zakelijke gebruikers. Op dit moment werken zelfs ruim twee keer meer ICT-professionals bij de gebruikers dan in de ICT-sector zelf. Een schat aan waardevolle kennis over het toepassen van digitale technologie in de praktijk, die producten en diensten beter kan maken. Dan hoef je als leverancier niet meer zelf te bedenken wat de klant nodig heeft, maar kun je het gewoon vragen en samen innovaties ontwikkelen.

Tegenwoordig zou ik dus de eerdere quote van Ford willen toevoegen aan die andere bekende: “Elke klant kan zijn auto in elke kleur krijgen zolang dat zwart is”. Beide passen in het rijtje van ‘niet meer van deze tijd’. Zakelijke gebruikers hebben zicht op wat ze willen met digitale technologie. Deel die behoefte! En leverancier, luister daarna! Werk samen, daar wordt de digitale samenleving sterker van!

Magazine AG Connect

Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (december 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in