Overslaan en naar de inhoud gaan

Belastingdienst roept markthulp in voor ICT-modernisering

De Belastingdienst kampt met diverse interne en externe ontwikkelingen die ook de gebruikte ICT raken en verklaart dat een inhaalslag nodig is. Om die te realiseren gaat de fiscus samenwerking op ICT-gebied zoeken met marktpartijen. De eerste stap is een marktconsultatie, om te onderzoeken of en hoe de markt kan helpen om capaciteit, betrouwbaarheid en flexibiliteit te leveren qua mensen én middelen.

blauwe envelop Belastingdienst
CC BY 2.0 - Flickr

De Belastingdienst stelt bij dat er bij de mogelijke markthulp wel sprake moet zijn van gebruik van marktstandaarden en van standaarddiensten. Bedrijfseigen technologie en maatwerk zijn dus niet aan de orde, getuige de boodschap van het persbericht over de voorgenomen verkenning van ICT-samenwerking met marktpartijen.

Saneren en vervangen

"De Belastingdienst heeft te maken met diverse interne en externe ontwikkelingen op gebied van Nederlandse en Europese wetgeving, technologie, verwachtingen van burgers en bedrijven ten aanzien van dienstverlening, behoefte aan ondersteuning door medewerkers, etcetera", aldus het persbericht van de fiscus. Daarin wordt gesteld dat deze ontwikkelingen rechtstreeks van invloed zijn op de werking van de Belastingdienst.

"Een inhaalslag is noodzakelijk om hieraan te kunnen blijven voldoen." Die inhaalslag omvat dan het saneren en vervangen van oude applicaties en oude systemen. In de plaats daarvan moeten wendbaardere, flexibelere applicaties en systemen komen, "zodat de wensen van politiek en de uitvoering sneller uitgevoerd kunnen worden".

Schaarse IT-capaciteit vrijmaken

De Belastingdienst ziet heil in gebruik van marktstandaarden en levering van standaarddiensten door de markt. Dat is "een mogelijkheid om efficiënter te kunnen werken". Het afnemen van standaarddienstverlening moet interne, schaarse IT-capaciteit bij de Belastingdienst vrijmaken. Hetzelfde geldt voor het overlaten van beheer van verouderde, end-of-life systemen aan marktpartijen.

De hierdoor vrij te maken IT-capaciteit kan dan op andere plekken binnen de dienst worden ingezet, zo ziet de fiscus het voor zich. "Daarbij biedt de markt de mogelijkheid de benodigde dienstverlening flexibel en betrouwbaar op- en af te schalen. Tevens kan het mogelijk een oplossing bieden voor reeds voorziene wijzigingen in de IV-dienstverlening [IV = informatievoorziening - red.] zoals het realiseren van de datacenterstrategie. Dit alles tegen een marktconforme prijsstelling."

Stap voor stap veranderen

Momenteel telt de Belastingdienst naar eigen zeggen meer dan 4.000 ICT-professionals. Zij dragen in belangrijke mate bij aan de dienstverlening, waar ook Toeslagen, Douane en Rijksbrede dienstverlening onder valt. Door meer ICT-samenwerking met marktpartijen te zoeken, zal de werkwijze van de Belastingdienst veranderen, verwacht de organisatie zelf. Van uitvoeren naar vooral aansturen en van middelen inkopen naar diensten afnemen.

"Deze wijzigingen zullen stap voor stap plaats vinden en starten nu met een eerste onderzoek voor samenwerking met de markt voor werkplek- en platform-services. Een stapsgewijze implementatie geeft de mogelijkheid om het veranderingsproces nauwlettend te volgen en bij te sturen indien nodig."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee
JZ
Jan van der Zanden 26 april 2024

Het is jammer dat de Belastingdienst (en de overheid in het algemeen) nog steeds niet door heeft dat het probleem niet zit in de ICT en de ICT-ers. Maar dat het probleem zit in de opdrachtgever oftewel "De Business" zoals dat tegenwoordig heet. Als de business zich als betere opdrachtgever zou opstellen, door vooral zelf de bezem te halen door allerlei onzin, zouden goede ICT-ers in no-time een adequaat nieuw landschap kunnen neerzetten.
Bedenk dat die administratieve software van de Belastingdienst een peuleschil is t.o.v. de ongelofelijke complexe software van bijvoorbeeld games. En game bedrijven krijgen hun SW i.h.a. prima en snel voor elkaar.
De tientallen studenten die ik jaarlijks van de overheid (Defensie, Belastingdienst, UWV etc.) lesgeef in masterclasses portfolio management, programma management enz., bevestigen consequent deze analyse. Maar krijgen daar intern geen enkel gehoor voor.
En dus valt de overheid, getuige ook bovenstaande artikel, weer ten prooi aan op geldbeluste commerciele bedrijven die de overheid "maar wat graag een beetje willen helpen". Zonder de onderliggende oorzaak van de ellende aan te kaarten, laat staan op te lossen.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in