DigiD: "Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn"
Brenninkmeijer: "De praktijk is het beste bewijs, die is namelijk anders. Daaruit blijkt dat mensen het slachtoffer zijn van DigiD-fraude. Ik krijg er niet voor niets klachten over. De bal wordt bij de burger gelegd. Zij moeten zelf maar goed in de gaten houden dat er niets fout gaat met het aanvragen van hun DigiD. Uit de klachten die wij binnenkrijgen blijkt dat het een zeer zwak beschermd systeem is. Voor mensen die verstand hebben van internetcriminaliteit is het blijkbaar makkelijk om fraude te plegen. Als de overheid een bank was, zou die failliet zijn."
Slachtoffers niet goed geholpen
Ook worden volgens de Nationale Ombudsman burgers die slachtoffer zijn van fraude niet goed geholpen. "De overheid is traag en heeft te weinig oog voor de problemen van de burger. Mensen worden van het kastje naar de muur gestuurd. Omdat zoveel overheidsdiensten gebruik maken van DigiD, is onduidelijk wie verantwoordelijk is."
Brenninkmeijer neemt de klachten over DigiD mee in een binnenkort te verschijnen rapport over e-mailcontact tussen burgers en overheid. "Daar moet maar eens goed naar worden gekeken. De overheid is goed in het oplossen van de eigen problemen, maar het gaat om die 16 miljoen mensen."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee