Softwarekosten gemeenten stegen met 25 procent
Ook blijken gemeenten te investeren in e-authenticatie, voorbeeldprojecten en andere IT-zaken die voortvloeien uit het Nationaal Uitvoerings Programma (NUP). "Gemeenten hebben verder geïnvesteerd in het toegankelijk maken van dienstverlening via internet voor burgers en bedrijven. De opbrengsten hiervan kunnen in de komende jaren zichtbaar worden als gemeenten er ook daadwerkelijk in slagen internet als het dienstverleningskanaal te positioneren" concludeert M&I-partner Bas Hoondert.
De softwarekosten blijven stijgen
De verhoogde IT-activiteiten rond de front- en midoffice lijken enigszins ten koste te gaan van vernieuwing in de backoffices. Uit de benchmarkresultaten komt in elk geval naar voren dat de afschrijvingstermijn voor de primaire bedrijfsapplicaties (burgerzaken, sociale dienst) bij veel gemeenten al verstreken is. De kapitaallasten (afschrijving en rente) zijn laag en bij een aantal gemeenten zelfs verdwenen. Volgens M&I is er in veel gemeentelijke backoffices sprake van een investeringsachterstand. Gezien de uitgestelde vervangingsinvesteringen in bijvoorbeeld het burgerzakensysteem voorziet M&I dat de softwarekosten bij veel gemeenten de komende jaren verder toenemen.
De voorzienen toename van de softwarekosten zal overigens nog achterblijven bij de verwachte groei van de gemeentelijke begrotingen. Over langere termijn bekeken neemt het aandeel van de IT-kosten op het totale gemeente budget zelfs af: 2,1 procent in 2005 naar 1,8 procent in 2010. De ICT Benchmark Gemeenten wordt sinds 2004 jaarlijks door M&I/Partners uitgevoerd. Ze beoogt gemeenten vergelijkend inzicht te geven inin hun IT-bestedingen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee