'Sterke ontwikkeling digi-diensten gemeenten'
Guill van den Boom van Ernst & Young: “Het is een positieve ontwikkeling dat burgers via het digitale kanaal steeds meer zaken kunnen doen met de overheid. Het is echter van belang om de bijhorende risico's van het digitaal zakendoen te blijven inventariseren en hiervoor beheersmaatregelen in te richten.”
Beveiliging blijft aandachtspunt
Aandacht voor informatiebeveiliging blijft volgend Van den Boom van groot belang, zoals blijkt uit recente incidenten bij Diginotar en het uitlekken van de Miljoenennota. “In dat kader wijzen wij op het belang van periodieke toetsing op het gebied van beveiliging en betrouwbaarheid. Voorkomen is hierbij beter dan genezen.”
Den Haag wederom beste
Voor het derde jaar op rij heeft de gemeente Den Haag het meest volwassen digitaal loket. Van den Boom: “Den Haag scoort het best op de mate waarin burgers producten digitaal kunnen afnemen, de effectiviteit van de zoekmachine en de resultaten van het email response onderzoek. De gemeente Zoetermeer is dit jaar dé nieuwkomer in de top tien en heeft meteen de tweede plaats weten te bemachtigen. Op de derde plaats staat ook een nieuwkomer, de gemeente Nieuwegein. De verschillen in de scores van de top 10 van gemeenten zijn klein. Een aantal top 10 gemeenten van vorig jaar scoort dit jaar lager vanwege de effectiviteit van de zoekmachine of het niet adequaat omgaan met vragen via email."
De top 5 gemeenten van Nederland met het beste digitale loket 2011:
- Den Haag
- Zoetemeer
- Nieuwegein
- Leiden
- Dordrecht
Gebruik iDEAL en DigiD flink gestegen
Het aantal gemeenten waarbij burgers kunnen betalen met iDEAL of inloggen met DigiD is flink gestegen. Het percentage waarbij burgers kunnen betalen met iDEAL groeit van 80 procent (2010) naar 94 procent (2011). Een dergelijke stijging constateert het onderzoek ook bij het gebruik van DigiD. Waar in 2010 ruim 80 procent van de gemeenten DigiD aanbood, is dit in 2011 gestegen naar 93 procent. Ondanks harde afspraken over het verplicht gebruik van DigiD voor authenticatie, blijken een aantal gemeenten nog andere methoden te hanteren.
Meer social media
Uit het onderzoek blijkt verder dat het merendeel van de gemeenten adequaat heeft geacteerd ten aanzien van eenmalige gegevensverstrekking en geen onnodige informatie opvraagt van burgers. Daarnaast maken veel gemeenten (276) gebruik maken van Twitter om in contact te komen met burgers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee