Overslaan en naar de inhoud gaan

Klanten heroveren privacy

2018 is het jaar van de privacy, het jaar waarin op 25 mei de aangekondigde overgangsperiode van GDPR afloopt.
Privacy
© CCO / Pixabay
CCO / Pixabay

Vanaf dat moment krijgen burgers, werknemers en klanten extra rechten. Belangrijker nog: iedereen zal zich meer bewust zijn van hoe het gesteld is met zijn privacy en krijgt een stok achter de deur om die privacy af te dwingen.

Europa zal sensibiliseringscampagnes opzetten om ons bewust te maken van de macht die wij krijgen over onze persoonlijke data.

Terwijl particulieren nu nog niet wakker liggen van GDPR, zijn de meeste bedrijven druk bezig om zich aan te passen aan de wetgeving. Het zou onverantwoord zijn om het niet te doen, maar hoe zullen ze reageren en zich positioneren zonder al die data die ze in hun macht hebben? Zijn bedrijven bereid om een deel van hun datamacht af te staan?

Het antwoord hierop is uiteraard ‘neen’. De weerstand die het afstaan van macht oproept binnen de diverse organisaties, is groot. Zonder persoonlijke data kan men geen gerichte campagnes voeren, kan men de klant geen persoonlijke service leveren en vreest men omzet te verliezen: dat zijn de veelgehoorde reacties.

Fasen

En zoals bij elk verlies moeten ook bedrijven - zo snel mogelijk - door de klassieke fasen van ontkenning: ‘Dit geldt toch niet voor ons?’ De fase van woede: ‘We kunnen ons bedrijf niet meer runnen. Dit gooit onze business overhoop.’ De fase van onderhandelen: ‘Wij moeten toch niet meer doen dan de rest? Kunnen we niet afwachten?’ De fase van depressie: ‘Weer extra werk dat niets opbrengt. De nieuwe Y2K-bug.’ Om ten slotte de aanvaardingsfase te bereiken en vandaar verder te gaan.

Pas na die laatste fase zal het besef doordringen dat het niet gaat om machtsverlies over persoonsgegevens, maar om ‘in correcte omstandigheden de juiste data verzamelen en verwerken’.

Voorsprong

Dus het kan nog. Sterker nog, bedrijven die nu al hun processen aanpassen en in volle transparantie hun klanten en medewerkers vertellen welke data voor welke doeleinden verwerkt zullen worden, zullen met een voorsprong uit deze marktverstoring komen. De bedrijven die tijdig hun mindset en werkwijzen rond privacy aanpassen, zullen er de meeste vruchten van plukken.

Een belangrijk verschil - voor bedrijven - zal zijn dat waar men zich soms schaamteloos te buiten gaat aan datamisbruik, men nu het datagebruik zal moeten verkopen aan de consument, de werkelijke data-eigenaars. De win-winrelatie tussen bedrijf en klant zal noodgedwongen meer in balans komen, ten bate van het individu.

Correct

Uiteindelijk zal GDPR ervoor zorgen dat bedrijven die correct handelen, toch voldoende macht over de cruciale data behouden en dat individuen een deel van hun privacy heroveren. Tenminste voor hen die er klaar voor zijn.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in