CIO, pas op voor naïeve millennials
In de publieke opinie wordt vaak naar ouderen gewezen als de meest kwetsbare groep voor cyberfraude. Ze hebben immers minder ervaring en handigheid met smartphones en tablets en zijn zich minder bewust van de snelheid waarmee cybercriminelen nieuwe vileine trucjes ontwikkelen.
Verschillende rapporten - waaronder een recente van de Amerikaanse toezichthouder FTC - tonen aan dat juist de jonge mensen uit generatie Y, het meest kwetsbaar zijn, signaleert TechRepublic. Van de groep jongeren in deze leeftijdscategorie had 40 procent wel eens geld verloren als gevolg van cybercrime. In de groep ouderen was dat slecht 18 procent. Als ouderen slachtoffer worden van cybercrime, verliezen ze weliswaar veel meer geld dan jongeren, maar ze lijken door hun achterdocht en levenservaring minder snel in de val te trappen.
Millennial trapt vaker in telefoonfraude
Het FTC-rapport is een vrij algemeen rapport over consumentenklachten. Er is dus niet verder uitgediept wie nu de meest lucratieve groep is voor de kwaadwillenden om hun acties op te richten. Maar het FTC onderzoek sluit wel aan bij een onderzoek van Microsoft en Ipsos uit 2016 naar aanleiding van de telefoonfraude uit naam van Microsoft. Ook daar uit bleek dat 50 procent van de mensen tussen 18 en 34 slachtoffer was geworden van online helpdesk fraude, terwijl slechts 17 procent van de mensen ouder dan 55 in de telefoonscam trapte.
Jongeren brengen veel meer tijd door met hun smartphone, tablet of laptop dan ouderen en maken gebruik van meer online diensten. De kans is dus ook groter dat zij in aanraking komen met de digitale vallen die cybercriminelen uitzetten.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee