Overslaan en naar de inhoud gaan

Google: ‘Geen YouTube-advertenties meer bij gevoelige content’

Google gaat haar computersystemen leren om YouTube-advertenties weg te houden bij video’s met gevoelige content. Dat meldt de New York Times.
YouTube logo

Google kwam in opspraak omdat er advertenties van onder meer Unilever, Coca-Cola en telefoonprovider AT&T verschenen bij video’s met jihadistische en racistische boodschappen en andere aanstootgevende content.

Ontwikkeling

Google traint haar computersystemen nu met zelflerende technieken - deze software wordt ook gebruikt voor de zelfrijdende auto. Tegen de NYT vertelt de techgigant dat het zijn systemen zo probeert te ontwikkelen dat ze het onderscheid zien tussen een vrouw in een sportlegging en een sport-bh die aan yoga doet (geschikt) en seksueel getinte content (ongeschikt). Daarnaast werken er mensen in teams - het bedrijf wilde tegen NYT niet zeggen hoeveel mensen - samen om de geschiktheid te bekijken van video’s die door YouTube-gebruikers zijn beoordeeld als ongeschikt.

Hoewel de technologie om YouTube-video’s te filteren voor adverteerders nog in ontwikkeling is, heeft Google al enkele wijzigingen doorgevoerd. Bij video’s die racistisch of haatzaaiend van aard zijn verschijnen geen advertenties meer. Ook maakt Google het makkelijker voor bedrijven om te selecteren bij welke content ze hun advertenties niet willen plaatsen. Mocht een merk haar advertentie niet willen zien verschijnen bij bijvoorbeeld seksueel getinte content, dan kan het dit aangeven.

Jihadistische video’s

Het probleem voor adverteerders is - naast dat de adverteerder soms niet met bepaalde content geassocieerd willen worden -  dat als een advertentie bij een video op YouTube verschijnt, de makers van de video soms ook meedelen in de advertentie-inkomsten. Hierdoor kunnen adverteerders onbewust jihadisten ondersteunen, onthulde de Britse krant The Times of London.

Dit was reden voor o.a. cosmeticamerk Johnson & Johnson en AT&T om hun advertenties terug te trekken van YouTube, tot ze de garantie krijgen dat hun advertenties niet meer bij deze video’s verschijnen. Ook het Britse dagblad The Guardian haalde haar advertenties van YouTube nadat bleek dat deze voor jihadistische video’s verschenen.

Unilever vertelde aan The Business Insider dat zij hun advertenties niet zullen terugtrekken en ook geen uitspraken doen over hun onderhandelingen met YouTube over haar reclamebeleid.

Excuses

Vorige week bood Google haar excuses aan voor het ongemak veroorzaakt door het huidige advertentiebeleid. Het bedrijf legde in zijn excuusbrief uit dat het een lastig parket is: ze moeten de makers van de video’s beschermen tegen de bemoeienis van adverteerders en ze willen hen zoveel mogelijk vrijheid gunnen. Aan de andere kant moeten ze er ook voor zorgen dat adverteerders hun advertenties niet bij de ongeschikte video’s zien verschijnen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in