Modernisering GBA kost bijna 30 miljoen extra
Er zou onder andere geen vertraging meer mogen zijn tussen toevoegen of muteren van gegevens en de zichtbaarheid van die aanpassingen voor instanties die de gegevens opvragen, gegevens zouden 7 dagen per week 24 uur per dag online beschikbaar moeten zijn, de kwaliteit van de gegevens moest verbeterd worden en er moesten mogelijkheden komen voor het leggen van verbanden tussen in de GBA geregistreerde personen door enkelvoudige opslag van gerelateerde persoonsgegevens.
Daarnaast zou het goedkoper moeten worden om gegevens uit het systeem te halen en zouden de onderliggende ICT-systemen sneller en goedkoper aangepast moeten worden. In de periode 2014 tot 2016 zouden de gemeenten - die de gegevens registreren - en de afnemers van die gegevens, zoals andere gemeentes, politie, pensioenfondsen, aan moeten sluiten op die gemoderniseerde GBA.
Dat dat een te ambitieus doel was, was al duidelijk. De brief die minister Plasterk aan de Tweede Kamer heeft gestuurd, hangt daar ook cijfers aan: de modernisering van de GBA gaat bijna 74 miljoen euro kosten, en de realisatie wordt 2 jaar naar achteren geschoven.
Hoeveelheid werk blijkt een derde meer
De oorzaak van deze overschrijdingen is onderschatting van de omvang van het project. Realisatie van de BasisRegistratie Personen, zoals de gemoderniseerde GBA nu gaat heten, kost ongeveer een derde meer ontwikkelwerk dan aanvankelijk geschat: 5000 in plaats van 3720 functiepunten.
Om de BRP alsnog in de periode 2016 - 2018 gerealiseerd te krijgen, worden de ambities wel wat bijgesteld. Anders dan eerst de bedoeling was, wordt de module GBA-Verstrekkingen onderdeel van het nieuwe systeem. Dat vorig jaar - na het nodige uitstel - uitgerolde systeem is een centrale database van waaruit afnemers persoonsgegevens kunnen opvragen. Die database wordt nog niet online door de gemeentes gevuld.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee