Oracle lastigste leverancier om mee te werken
Over die leveranciers legde Flexera Software een panel van respondenten een achttal stellingen voor waar men het in verschillende mate van stelligheid mee eens of oneens kon zijn. 147 respondenten vulden de hele enquête in.
Bij dat kleine aantal kun je vraagtekens zetten bij de representativiteit. Maar de resultaten zijn voor één leverancier ook bij die kanttekening opmerkelijk: Oracle. Dat krijgt bij iedere stelling de laagste waardering:
- EMC wint bij de stelling Het is makkelijk werken met deze leverancier: 91 procent van de respondenten is het daar, al of niet in sterke mate, mee eens. Oracle wordt het slechts gewaardeerd: 43 procent vindt van niet.
- Het beheren, patchen, onderhouden en upgraden van applicaties is door VMware het best geregeld. 91 procent is daar tevreden over. Oracle scoort het hoogste percentage ontevredenen op dit punt: 35 procent.
- Begrijpelijkheid van de licentievoorwaarden zodat deze goed kunnen worden nageleefd, heeft HP het best op orde: 90 procent is daar tevreden over. Van de Oracle-klanten vindt 43 procent de licentievoorwaarden moeilijk te doorgronden.
- Wat het doorgronden en beheren van kosten van het applicatiegebruik betreft scoort VMware het hoogst: 93 procent is tevreden. Oracle telt het hoogste percentage ontevredenen: 31 procent.
- Citrix wekt de meeste tevredenheid (88 procent) bij het faciliteren van de overstap op mobiele toepassingen virtualisatie en cloud in de licentievoorwaarden. 45 procent van de Oracle-klanten is daar ontevreden over.
- 94 procent van de Citrix-klanten is blij met de frequentie waarmee ze worden geconfronteerd met een software audit door de leverancier. 35 procent van de Oracle-klanten is daar niet blij mee.
- HP doet het het beste waar het gaat om bijbetalingen van softwarelicenties. 93 procent van zijn klanten wordt daar zo zelden mee geconfronteerd dat ze op dit punt tevreden zijn. Bij Oracle is 29 procent ontevreden op dit punt.
- Wat prijs en de return on investment betreft wordt Citrix het best gewaardeerd: 87 procent is daar tevreden mee. Bij Oracle is 56 procent tevreden, en 44 procent ontevreden.
De uitkomsten van het onderzoek suggereren dat softwareleveranciers nog wel wat kunnen verbeteren aan de ervaringen van hun klanten na aanschaf, stelt Richard Northing van Flexera Software. De onderzochte aspecten hebben immers wel degelijk effect op het gemak dat klanten ervaren in het gebruik van hun software. Behalve voor Oracle geldt dat ook voor Adobe, IBM en SAP in bijzondere mate, en ook wel enigszins voor Microsoft. Die zijn bij bijna iedere stelling onder in het klassement te vinden.
Het rapport is tegen opgave van enkele persoonlijke gegevens te downloaden bij Flexera Software.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee