'Ov-kaart is hard aan verbetering toe'
Relatief eenvoudige aanpassingen
Volgens Van Kuijk kwamen de afstudeerders en onderzoekers van het Afstudeerlab met drie relatief eenvoudige aanpassingen waarmee veel winst te behalen is voor het gemak van de reizigers. "Als je op het spoor overstapt tussen verschillende aanbieders, NS en Arriva bijvoorbeeld, dan moet je in- en uitchecken. Dat is belachelijk natuurlijk en zou afgeschaft moeten worden.''
Ook zou het een heleboel schelen als reizigers kunnen zien of ze in- of uitgecheckt zijn. "Maak bijvoorbeeld iets op de chipkaart waardoor dat zichtbaar is''. Volgens Van Kuijk vergeten reizigers elk jaar voor 16 miljoen euro uit te checken; nog geen 10 procent van de mensen vraagt hun geld terug.
webpagina’s worstelen
Dat brengt hem ook op het laatste verbeterpunt: maak het terugvragen van je eigen geld makkelijker als je vergeten bent uit te checken. "Dat is nu nodeloos ingewikkeld. Waarom kan het niet allemaal op één website? Nu moet je je door pagina’s worstelen op de site van bijvoorbeeld de NS of de busmaatschappij.''
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee