De cirkel van succes
Kijkend naar trends, in business, in de maatschappij, of in sport doen we vaak alsof het mogelijk is om een oneindige staat van groei te bereiken. De huizenmarkt, de beurzen, of een succesvol bedrijf, als de prijzen stijgen en de vraag blijft toenemen is het moeilijk voor te stellen dat het ooit stopt. Als een sporter of een sportclub het ene na het andere succes behaalt dan gaan we ervan uit dat ze zullen blijven winnen.
Helaas kan dit niet, trends en successen zijn niet lineair, ze zijn cyclisch. Een cyclus bestaat normaal gesproken uit een periode van leren, een periode van groei en een periode van verval.
De truc is om voorbereid te zijn op het moment dat het succes zal gaan afnemen. Als we onze kop in het zand steken komt het verval onherroepelijk. Om dit te voorkomen moeten we actie ondernemen terwijl we nog groeien. We moeten een nieuw product bedenken, of een nieuwe trainingsmethode. Terwijl we nog genieten van de stijgende lijn van de eerste cyclus, is het zaak te beginnen met de leerfase van de volgende cyclus. Ook als we de beste zijn, juist als we de beste zijn, moeten we op zoek naar hoe het nog beter kan.
Het is niet gemakkelijk om te bedenken hoe je kan verbeteren als je al de beste bent. Soms raakt een sporter overtraind, of lanceert een succesvol bedrijf een product wat niet aanslaat.
Na een succes is het verleidelijk om eenzelfde trucje nog een keer te herhalen. Dit zien we bijvoorbeeld bij filmstudio’s. Na een succesvolle film proberen ze de volgende film zoveel mogelijk op het oorspronkelijke succes te laten lijken. Dat was immers wat het publiek wilde zien. Helaas is de smaak van het publiek veranderlijk en niet voorspelbaar. Het kopiëren van eerdere successen levert zeker niet per definitie een nieuw succes op.
Deze cyclus is niet beperkt tot bedrijven, maatschappelijke fenomenen en topsporters, hij geldt ook voor onszelf.
Als jij hebt geïnvesteerd in een opleiding of training en daar nu de vruchten van plukt in de vorm van leuke, uitdagende projecten, het winnen van wedstrijden of misschien een promotie, dan is het logisch dat je achterover wilt leunen en wilt genieten van wat je bereikt hebt. Dat moet je ook zeker doen! Maar blijf niet wachten tot een nieuwe dip. Ga ook weer op zoek naar nieuwe impulsen, skills en ideeën.
Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 8 2023. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee