‘Gebruik juist de zomer om IT’ers te werven’
“De mythe dat het zakelijk leven in juli en augustus stil komt te liggen is hardnekkig, maar onjuist”, stelt Joost Fortuin, Managing Director van recruitmentspecialist PageGroup. “De tendens is: we gaan nu niet werven, want er gebeurt toch niets.” En dat is volgens hem onjuist en onverstandig.
Volgens hem blijft de vraag naar gespecialiseerd IT-personeel ook de komende jaren toenemen en blijft het aanbod achter. Er is vooral een aanzienlijk tekort aan specifieke functies zoals data-analisten en architecten. “De vermeende zomerstop creëert kansen voor bedrijven die juist nu die specialisten gaan werven: zij kunnen immers het verschil maken op een krappe arbeidsmarkt, omdat er even wat minder concurrentie van andere bedrijven is. Het talent ligt bij wijze van spreken voor het oprapen. Als je toch moet gaan werven, doe het nu. Zeker in sectoren die om specifiek talent zitten te springen, zoals de IT-sector.”
Vakantiespreiding
Vergeleken met de ons omringende landen, is de vakantiespreiding in Nederland groter. In landen als België gebeurt er vrijwel niets in de zomermaanden, omdat iedereen op vakantie is, constateert PageGroup, waar onder meer Michael Page, Page Personnel en Page Executive onderdeel van zijn. In Nederland blijft het aantal plaatsingen in de zomermaanden ongeveer gelijk blijft. Fortuin: “Sommige zaken duren weliswaar wat langer, omdat mensen moeilijker te bereiken zijn, maar het aantal beschikbare kandidaten blijft min of meer gelijk. Dat geldt zeker voor de jongere kandidaten, die helemaal niet in juli en augustus op vakantie gaan. Wij zien juist vanuit de werkgeverskant de procedures stagneren. Onterecht: alleen met kerst en oud en nieuw komt alles echt tot stilstand in Nederland.”
Accelereren om te concurreren
Uitstellen tot september is volgens hem onverstandig, ‘want dan is iedereen terug van vakantie en ontstaat er weer een extra grote druk op de arbeidsmarkt’. “Bedrijven die nu accelereren, nemen een voorsprong op bedrijven die pas na de zomer weer tot leven komen om actief talent te gaan zoeken.”
Evalueren op het strand
De zomermaanden zijn niet alleen een uitgelezen tijd om nieuw personeel te werven, ze bieden ook kansen om het huidige personeel te behouden, stelt Fortuin. “Als je werknemers in de evaluatiestand op het strand gaan, dan is het verstandig om ervoor te zorgen dat je ze van positieve input voorziet. Je zou bijvoorbeeld kunnen overwegen om de kerstgratificatie in tweeën te splitsen, zodat je je medewerkers wat extra’s mee kan geven voor de zomervakantie.”
Om dezelfde reden is het volgens Fortuin juist nu de uitgelezen tijd om met werknemers in gesprek te gaan. “Praat met ze over hun opleidingsbehoeften en leg het opleidingstraject vast voor na de vakantie. Daarmee maak je hun toekomst binnen het bedrijf concreter en geef je hen iets om naar uit te kijken. Of leg in het gesprek nog even de nadruk op zaken die goed geregeld zijn in de arbeidsvoorwaarden, zoals de flexibiliteit of de ontwikkelingsmogelijkheden. Hiermee laat je zien wat ze aan jou als bedrijf hebben en welke voordelen daarbij komen kijken.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee