Overslaan en naar de inhoud gaan

Geen broodje aap-verhalen om IT-talent te trekken

Wie denkt dat de arbeidsmarkt voor ICT-ers krap is, zal over een paar jaar nog terugverlangen naar 2024. Geen andere beroepsgroep kent grotere personeelstekorten. Terwijl het aandeel werkzame ICT´ers nog altijd stijgt.

Sollicitanten
Shutterstock.com

Mede door de gestaag uitdijende digitalisering neemt de afhankelijkheid van ICT’ers in elke sector toe. De 552.000 ICT-professionals in Nederland werken letterlijk overal: ICT-bedrijven, overheid, banken, zorg, onderwijs, industrie, dienstverlening en ga zo maar door. En om de perfect storm te completeren stijgt tot 2030 de vraag naar hoogopgeleiden verder en krimpt de beroepsbevolking.

Deze krapte baart ICT-werkgevers grote zorgen. Volgens ING Research ziet ruim 44% het tekort aan personeel als een rem op groei van het bedrijf. Zij zoeken vooral hoogopgeleide kandidaten, met up-to-date ICT-kennis, die voltijds willen werken. Maar de weinige kandidaten die er zijn, hebben vaak onvoldoende vakkennis of missen de benodigde werkervaring. Om toch de vacatures te kunnen vervullen moeten werkgevers vaker hun eisen bijstellen en kandidaten intern opleiden. Dat laatste is bij uitstek een kolfje naar de hand van de afdeling personeel & organisatie (P&O), ook wel human resources (HR).

En die heeft nog een klus: ook reeds werkzame ICT’ers moeten worden bijgeschoold. Ruim 60% zal voor 2027 extra opleidingen of trainingen nodig hebben om mee te kunnen met de snelle technologische ontwikkelingen.

Verder zou de HR-afdeling zich op nog een taak moeten storten, namelijk zorgen dat de organisatie zo aantrekkelijk mogelijk wordt voor dat schaarse IT-talent. En dat zullen de komende jaren steeds vaker vrouwen, oudere werknemers en hoogopgeleide kennismigranten zijn.
Om die gedroomde werkgever te zijn investeren veel organisaties tegenwoordig in een positieve zogenaamde employee journey. Die start met een belofte aan de (nieuwe) medewerkers, die past bij wat de organisatie daadwerkelijk te bieden heeft. Die belofte kan gebaseerd zijn op inzichten over de drijfveren van huidige en potentiële medewerkers, hoe de organisatie zich onderscheidt van haar belangrijkste concurrenten, de organisatiecultuur en de identiteit van de organisatie.
Uiteraard moeten de daarbij gewekte verwachtingen waarheidsgetrouw zijn. Ali Niknam van bunq hierover: “Ik ben heel duidelijk over wat jij kan verwachten van ons als bedrijf, maar ook duidelijk over wat wij van jou verwachten. Heel veel bedrijven halen mensen binnen met broodje-aapverhalen.”

Iedere rechtgeaarde HR-professional trekt in dat geval heel hard aan de bel. Want hoe groot de krapte ook is, draaideurmedewerkers kun je missen als kiespijn…

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 3 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in