Overslaan en naar de inhoud gaan

Het gras van de buren...

IT-ondernemingen worden er over het algemeen niet blij van als goede mensen het bedrijf verlaten naar de concurrentie. Daarom wordt veel aandacht besteed aan personeelsbehoud. Maar waarom zou je ergens blijven als je echt denkt dat het elders beter is? Misschien is het niet zo erg dat sommigen het nest verlaten. Als de organisatie bij ze past, komen goede mensen vanzelf weer terug.
the-future-next-exit
© CC BY-SA 2.0
CC BY-SA 2.0

Om allerlei redenen kan het voor werknemers verleidelijk worden ergens anders de neus op te steken. Misschien willen ze wel eens weten hoe het er in andere bedrijven aan toe gaat. Misschien hebben ze het gevoel dat ze niet helemaal tot hun recht komen in hun huidige functie. Daarover praten is altijd een goed idee, maar als een werknemer eenmaal rondloopt met zo’n wrevelig gevoel, heeft dat niet altijd zin. Soms is het beter als mensen zelf ervaren hoe groen dat gras aan de overkant nu werkelijk is.

In onze IT-organisatie hebben we verschillende mensen het bedrijf zien verlaten die na verloop van tijd toch weer zijn teruggekeerd. Geen van hen heeft spijt van hun uitstap. In de meeste gevallen was het goed, leerzaam en wellicht zelfs nodig. Mensen krijgen een bepaald beeld van hun organisatie en de wereld daarbuiten. Soms is het gezond als ze de kans krijgen te zien hoe realistisch dat beeld eigenlijk is. Als dat niet zo realistisch blijkt te zijn, merken wij dat dat vaak eerder een opluchting is dan een teleurstelling. Die mensen komen uiteindelijk sterker terug.

Wat we bijvoorbeeld horen is dat veel bedrijven tegenwoordig grote beloften doen, maar dat daar in de praktijk vaak weinig van terechtkomt. Dat ze met veel grote, spannende, nieuwe klanten mogen werken bijvoorbeeld. Of dat ze, met hun kennis en ervaring, een belangrijke bijdrage gaan leveren aan de organisatie. In de praktijk blijken ze dan vaak gewoon een bureaubaan te krijgen en zit niemand op hun mening te wachten – de klanten niet, als ze die al te spreken krijgen, en hun managers al helemaal niet.

Maar we merken ook dat mensen na verloop van tijd het werk dat ze bij ons doen niet altijd meer helemaal objectief bekijken. Vergeet niet dat we in de IT voortdurend met innovaties werken: nieuwe technologie, waarvoor het wiel nog niet is uitgevonden en waarvoor nog geen gebaande paden zijn die je kunt bewandelen. Dat kan soms frustrerend zijn voor mensen die graag snel vooruit willen. Dan is het goed als ze zich weer realiseren hoe bijzonder het eigenlijk is wat we hier doen. De worsteling die we hier soms meemaken is inherent aan het feit dat we hier met cutting edge technology werken. Soms is een blik in een andere keuken nodig om weer zichtbaar te maken hoe ver wij eigenlijk al zijn.

Wij geloven dat de combinatie van hard werken en veel lol ervoor zorgt dat mensen lang willen blijven. En we horen eigenlijk van alle mensen die weer terugkeren, dat dat vooral komt omdat ze de onderlinge sfeer hebben gemist.

In de ICT-sector is het lang niet vanzelfsprekend dat er naar je wordt geluisterd en dat je mening wordt gerespecteerd. Natuurlijk is het belangrijk dat mensen een goed salaris krijgen en goede arbeidsvoorwaarden, en dat ze hun kennis en kunde kunnen gebruiken om gave dingen te doen. Maar als mensen daarnaast vertrouwen krijgen en de kans om hun ervaring en ideeën in een groep te delen en te toetsen, stijgen ze boven zichzelf uit.

Verder moet je medewerkers de ruimte geven om uit te vinden waar hun hart ligt. In veel gevallen blijkt dat ze dat eigenlijk al lang weten. Het heeft voor een deel te maken met liefde voor hun vak, maar vooral ook met de mensen die ze om zich heen willen hebben. Als je collega’s aanvoelen als familie, dan weet je ook dat je relatie een stootje kan hebben. Maar we zijn niet getrouwd, dus als iemand het nodig vindt om eens elders te kijken, dan moet dat kunnen. Als de relatie goed is, vertrouwen we erop dat iemand rijker en wijzer terugkomt.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in