Je persoonlijke merk
In het begin leek mij dit overbodig, een heel marketingplan over mezelf in plaats van over een product of dienst? Het diploma zou mij toch helpen bij mijn loopbaan? Nu snap ik heel goed waarom het belangrijk is om te werken aan je persoonlijke positionering en aan je strategie. Het is belangrijk om jezelf te onderscheiden binnen de huidige arbeidsmarkt en je meerwaarde zichtbaar te maken bij potentiële opdrachtgevers.
Het hebben van het juiste papiertje is in deze tijd niet meer voldoende. Je moet jezelf laten zien en in de markt zetten als een persoonlijk merk, net zoals organisatie dat moeten doen. Je persoonlijke merk laat potentiële opdrachtgevers zien wat jouw bijzonder maakt en waar jouw meerwaarde ligt. Op deze manier trek je passende opdrachten, projecten en rollen aan waarbij je ook daadwerkelijk jouw toegevoegde waarde kunt laten zien. Hieronder drie tips die je helpen bij het opbouwen van jouw persoonlijke merk:
- Start met het waarom
Proactief bouwen aan je persoonlijke merk begint met de waarom vraag. Het is belangrijk om te weten waarom je doet wat je doet. Zelfkennis is hierin de sleutel. Het gaat niet zozeer om wat je doet maar waarom je het doet. Jouw eigen verhaal is hierin essentieel. Wees authentiek en eerlijk. Hierdoor weten opdrachtgevers wat ze aan jouw hebben en wat jou drijft. Om antwoord te geven op die waarom-vraag is het verstandig om na te denken over de volgende zaken, zoals:
- Waarom doe ik wat ik doe?
- Wat geeft mij energie en wat kost veel energie?
- Voor welke ideeën sta ik als professional en wat is daarbij mijn stijl en signatuur?
Mijn collega, Niels Huismans heeft voor ZZP Barometer een artikel geschreven over het beantwoorden van de waarom-vraag. Het artikel kun je hier lezen.
- Bouw ook online aan jouw persoonlijke merk
Het hebben van een netwerk is van groot belang. Echter is het hebben van een offline netwerk niet meer voldoende om passende opdrachten te vinden. Het is belangrijk dat je online vindbaar bent voor potentiële opdrachtgevers. Uiteraard zijn sociale media, zoals LinkedIn, goede kanalen om dit te bereiken. Maar je kunt ook denken aan het onderhouden van een persoonlijke blog of deelnemen aan online discussies in jouw vakgebied.
- Blijf dichtbij jezelf
Wat ik heb geleerd in het opbouwen van een persoonlijke positionering en strategie is dat het belangrijk is om dicht bij jezelf te blijven. Je eigen verhaal vertellen en hierin geloven. Soms is het lastig om te concurreren op specialisme, vertrouw daarom op je eigen kunnen. Jouw persoonlijke merk speelt hierin de rode draad. Vertrouw in jouw soft skills en je toegevoegde waarden.
Het persoonlijke merk is bedoeld als handvat en om richting te geven. Niet alleen voor jezelf maar ook voor potentiële opdrachtgevers. Investeer tijd om jezelf als merk krachtig en juist neer te zetten! Zeker voor IT-professionals is het belangrijk om je constant te blijven ontwikkelen en te blijven leren. Op deze manier zorg je dat meerwaarde kunt blijven leveren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee