Overslaan en naar de inhoud gaan

Jongeren meer geïnteresseerd in tech-banen

De belangstelling van jongeren voor exacte en technische beroepen is sinds 2011 met 16 procent gestegen. Had acht jaar geleden 36 procent van de scholieren interesse om een dergelijk vak te leren, nu is het 52 procent. Toch kiezen deze tieners niet altijd voor een baan in de betreffende sectoren.
BTM-model
© Platform Talent voor Technologie
Platform Talent voor Technologie

Interesse in technologie is namelijk niet doorslaggevend. Zelfvertrouwen speelt ook een grote rol, constateert het Platform Talent voor Technologie na onderzoek onder bijna 1500 jongeren van 9 tot en met 17 jaar. Dat jongeren belangstelling hebben voor een exacte of technische baan, betekent dus nog niet dat ze er ook voor kiezen: "Een kwart van de jongeren is bang niet slim genoeg te zijn voor technische en exacte vakken: 20 procent van de jongens versus 28 procent van de meisjes."

Uitgaan van jongeren

"De toekomst moet het ook zeker van meiden hebben", stelt het platform. Want waar in 2011 nog 15 procent van de meisjes zei een exact of technisch beroep te willen, steeg dit percentage naar 38 procent in dit jaar. Het Bèta&TechMentality-onderzoek (BTM) vormt de basis voor een nieuw segmentatiemodel wat onderwijs én bedrijfsleven inzichten moet geven in jongeren en hoe die zijn te betrekken bij bèta en techniek. Dit BTM-model gaat uit van de waarden en drijfveren van jongeren zelf, in plaats vanuit de behoeften of voorkeuren van onderwijsinstanties en bedrijven.

Speciaal in het vmbo, havo, mbo en hbo moeten leerkrachten proberen het zelfvertrouwen van hun leerlingen te vergroten. Ook moet duidelijker worden gemaakt wat je allemaal met technische en exacte opleidingen kunt doen, aldus de organisatie die jongeren hun talenten voor technologie en ICT wil laten ontdekken. Het platform is begin dit jaar voortgekomen uit het samengaan van de raden van toezicht van Platform Bèta Techniek, TecWijzer (Jet-Net & TechNet) en het bestuur van TechniekTalent.nu.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in