Overslaan en naar de inhoud gaan

LinkedIn blijft belangrijkste wervingskanaal

Dat blijkt uit onderzoek van de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie, dat voor de tweede keer de belangrijkste wervingskanalen van recruiters in kaart heeft gebracht. Dit jaar noemt 80 procent van de respondenten LinkedIn als belangrijkste wervingskanaal, dat is 1 procentpunt meer ten opzichte van 2014.
linkedIn

Ook als het gaat om effectiviteit scoort LinkedIn het hoogst. Recruiters vinden het sociale netwerk steeds effectiever om goede mensen te werven: het afgelopen jaar is deze score met 33 procent toegenomen. Gemiddeld 1 op de 5 vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Daarmee verdringt LinkedIn andere wervingskanalen.

Referral maakt comeback

Referral recruitment (werven-via-medewerkers) en sociale media maken de top-3 van belangrijke wervingskanalen van 2015 compleet. Zowel referral recruitment als sociale media zijn in belang toegenomen sinds 2014. De comeback van referral recruitment heeft waarschijnlijk te maken met een toename van vacatures bij werkgevers in het algemeen en de toenemende schaarste bij moeilijk vervulbare vacatures, met name in de IT- en techniek. “In dit soort situaties (her)activeren werkgevers sneller het referralprogramma, waarbij hun eigen medewerkers worden ingezet om nieuwe collega’s te werven”, licht Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter van de Academie voor Arbeidscommunicatie, toe.

Jobboards hebben een imagoprobleem

In totaal worden in 2015 minder wervingskanalen belangrijk gevonden dan in een jaar geleden. Werving- en selectieprofessionals zijn vooral jobboards minder belangrijk gaan vinden, in vergelijking met vorig jaar. Jobboards zakten een aantal plaatsen naar plek 7. Dit terwijl ze qua effectiviteit nog op een vierde plek staan. “Het sentiment is niet positief voor jobboards, terwijl werkgevers niet zonder kunnen, omdat ze als wervingskanaal nog steeds zeer effectief zijn. Job aggregators, Google, sociale media en LinkedIn worden ook vaak als (verkapte) jobboards gebruikt en groeien in belang en effectiviteit. Er zit dus duidelijk een gat tussen belang, effectiviteit en gedrag, wat duidt op een imagoprobleem”, aldus Waasdorp.

Het onderzoeksrapport is hier gratis te downloaden.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in