LinkedIn blijft belangrijkste wervingskanaal
Ook als het gaat om effectiviteit scoort LinkedIn het hoogst. Recruiters vinden het sociale netwerk steeds effectiever om goede mensen te werven: het afgelopen jaar is deze score met 33 procent toegenomen. Gemiddeld 1 op de 5 vacatures vullen werkgevers in door LinkedIn te gebruiken. Daarmee verdringt LinkedIn andere wervingskanalen.
Referral maakt comeback
Referral recruitment (werven-via-medewerkers) en sociale media maken de top-3 van belangrijke wervingskanalen van 2015 compleet. Zowel referral recruitment als sociale media zijn in belang toegenomen sinds 2014. De comeback van referral recruitment heeft waarschijnlijk te maken met een toename van vacatures bij werkgevers in het algemeen en de toenemende schaarste bij moeilijk vervulbare vacatures, met name in de IT- en techniek. “In dit soort situaties (her)activeren werkgevers sneller het referralprogramma, waarbij hun eigen medewerkers worden ingezet om nieuwe collega’s te werven”, licht Geert-Jan Waasdorp, mede-oprichter van de Academie voor Arbeidscommunicatie, toe.
Jobboards hebben een imagoprobleem
In totaal worden in 2015 minder wervingskanalen belangrijk gevonden dan in een jaar geleden. Werving- en selectieprofessionals zijn vooral jobboards minder belangrijk gaan vinden, in vergelijking met vorig jaar. Jobboards zakten een aantal plaatsen naar plek 7. Dit terwijl ze qua effectiviteit nog op een vierde plek staan. “Het sentiment is niet positief voor jobboards, terwijl werkgevers niet zonder kunnen, omdat ze als wervingskanaal nog steeds zeer effectief zijn. Job aggregators, Google, sociale media en LinkedIn worden ook vaak als (verkapte) jobboards gebruikt en groeien in belang en effectiviteit. Er zit dus duidelijk een gat tussen belang, effectiviteit en gedrag, wat duidt op een imagoprobleem”, aldus Waasdorp.
Het onderzoeksrapport is hier gratis te downloaden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee