‘Onderwijs moet beter aansluiten op ICT-sector’
Astrid Oosenbrug (PvdA Tweede Kamerlid), Sebastiaan Assink (General Manager bij Oxilion), Paul Schnabel (socioloog en voorzitter van het Platform Onderwijs 2032), Valerie Frissen (directeur van SIDN fonds en hoogleraar ICT & Social Change) en Michiel Leenaars (directeur Strategie van stichting NLnet) gingen op het evenement met elkaar in discussie.
De belangrijkste conclusies uit het debat:
• Programmeren zou onderdeel moeten zijn van het (basis)onderwijs, al dan niet als keuzevak.
• Een sterkere verbinding tussen de ICT-sector en het onderwijs is noodzakelijk, aangezien het huidige onderwijs achterloopt op het bedrijfsleven en niet goed aansluit op de praktijk.
• Bijscholing voor docenten in het ICT-onderwijs zou verplicht moeten worden om kennis actueel te houden.
• Zowel hard- als softskills zijn van belang. Met name voor het contact met klanten zijn softskills noodzakelijk.
• Meisjes en jongens zouden op de basisschool al in aanraking moeten komen met ICT en techniek, zodat zij later voor deze richting kunnen kiezen.
Geen 16 miljoen programmeurs nodig
Programmeren kan volgens Schnabel ook buiten de ICT-sector profijt opleveren: “Je kunt op die manier leren om heel precies en stap voor stap te werken, frustraties te voorkomen en problemen op te lossen.” Ook PvdA’er Oosenbrug is van mening dat programmeren bij het onderwijs hoort. Zij benadrukt dat het echter wel een keuzevak zou moeten zijn, iets waarover de meningen verschillen. “Niet iedereen hoeft te leren programmeren. We hebben immers geen 16 miljoen programmeurs nodig, het gaat erom dat ze vaardigheden leren waarvan ze in elk beroep profijt hebben”, zegt Oosenbrug.
Onderwijs loopt achter op bedrijfsleven
Onderwijs loopt door de snelle ontwikkelingen in de ICT-branche, zeker in de online wereld, helaas vaak achter op het bedrijfsleven. Hierdoor bestaat de kans dat studenten verouderde kennis krijgen aangeleerd. De deelnemers stellen dat het beter opleiden van ICT-docenten kan helpen het gat tussen de ICT-sector en het bedrijfsleven te dichten. Zij stellen dat bijscholing voor docenten verplicht moet worden. Assink is van mening dat de verbinding tussen het onderwijs en de praktijk, zeker bij de hosters, veel sterker gemaakt moet worden. Hij stelt voor ICT-docenten verplicht stage te laten lopen bij hem of één van zijn collega’s.
Hard- en softskills van belang
In de ICT-sector zijn volgens de deelnemers niet alleen hardskills nodig. Ook softskills zoals samenwerken en probleemoplossend vermogen zijn hard nodig. “95% van de ICT’ers houdt zich uitsluitend bezig met het configureren van hardware en software”, zegt Leenaars. Het echte sleutelen komt dus nauwelijks nog voor.
Dit najaar advies uitgebracht
Het Platform Onderwijs 2032 adviseert het kabinet dit najaar over welke kennis en vaardigheden leerlingen op school zouden moeten leren om in de toekomst optimaal te kunnen participeren in de samenleving. Programmeren speelt hierin een belangrijke rol. Zo werd op het Festival Onderwijs 2032 door initiatiefnemer en voormalig eurocommissaris Digitale Agenda Neelie Kroes CodePact gelanceerd. Dit samenwerkingsverband van publieke en private partijen wil kinderen de kans geven te leren programmeren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee