‘Online identiteit doorslaggevend bij zzp-opdrachten’
De markt voor zzp’ers is de laatste jaren behoorlijk veranderd. Lag voorheen het initiatief overwegend bij de freelancer om opdrachtgevers te interesseren voor zijn diensten, tegenwoordig gaan bedrijven zelf op zoek om de geschikte zzp’er te vinden voor een klus. En dat doen ze vooral online, blijkt uit onderzoek van MijnOnlineIDentiteit.nl. Bijna 90% van de ondernemers checkt online informatie en laat deze informatie ook meewegen in de keuze voor een zzp’er.
Om als zzp’er opdrachten binnen te halen is het dus zaak om je online te onderscheiden van collega zzp’ers, zegt Martijn Barten, oprichter van MijnOnlineIDentiteit.nl. Volgens hem staan zelfstandigen er vaak niet bij stil welk effect hun online identiteit heeft op potentiële opdrachtgevers. “Veel zzp’ers zijn zich er wel van bewust dat een positieve online indruk echt verschil maakt. Maar vaak weten ze niet hoe ze dit moeten doen, terwijl ruim twee derde van onze respondenten aangeeft er juist wel meer invloed en controle over te willen”, aldus Barten.
Dit zijn volgens hem de belangrijkste tips voor het opbouwen van een goede online zakelijke identiteit:
- Houd privé en zakelijk gescheiden Vaak hebben zzp’ers moeite om privé en zakelijke informatie goed af te bakenen. Vooral op social media kanalen lopen persoonlijke en commerciële berichten dan al snel door elkaar. Zzp’ers realiseren zich nog te weinig dat ze met iedere online uiting een onuitwisbare indruk achterlaten. Zeker als het accent op privézaken ligt, nemen opdrachtgevers ze beduidend minder serieus, wat weer kan leiden tot het mislopen van opdrachten. “Grip houden op alles wat je online doet is dus van belang”, aldus Barten. “Je moet altijd goed stil staan bij wat je publiceert en post, dus ook privé. Want zzp’ers zijn persoon, zaak én merk ineen.”
- Manage jouw online identiteit Door meer tijd en aandacht te besteden aan hun online identiteit zouden zzp’ers de kans op meer opdrachten aanzienlijk vergroten. “Ook zorgen ze voor extra zichtbaarheid door hun professionele kwaliteiten meteen in de etalage te zetten en zich te onderscheiden van concurrenten.” Jezelf optimaal online profileren kan volgens Barten door bijvoorbeeld zakelijk te publiceren, door regelmatig te bloggen, door het genereren van positieve reviews of door je website te optimaliseren.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee