Ontslaggolf in ICT vermindert tekorten niet
Daar staat tegenover dat het aantal werkloze ICT'ers gestaag steeg in 2014, en dat er een paar grote ontslagrondes waren bij onder andere KPN en ING. Ook wordt nog steeds gekozen voor de offshore-route, stelt competence director ICT Arjan Blok van Yacht. "Geconstateerd kan worden dat er een steeds verdere mismatch dreigt te ontstaan tussen enerzijds de gevraagde en anderzijds de aangeboden competenties in de sector. Hier zal de sector een oplossing voor moeten weten te vinden. Opleiding is derhalve cruciaal. De al wel aanwezige competenties, opgedane ervaringen en kwalificaties van medewerkers staan constant onder druk dankzij de steeds snellere veranderingen”, liet Blok noteren in het persbericht.
Veelgevraagde competenties
Yacht verwacht dat met name kennis van zaken op het gebied van cloud, analystics/Big Data, mobile computing, sociale media en beveiliging ICT'ers zullen helpen een baan te vinden of te behouden. Daarnaast zal er ook meer vraag komen naar mensen die meer generalistische functies kunnen vervullen, stelt Blok: "Nieuwe methoden van software-ontwikkeling [...] vragen immers om kleine, multi-disciplinaire ontwikkel- & beheerteams die in nauwe samenwerking met de klant de cycli van design, bouw en test efficiënt kunnen doorlopen onder het motto ‘go to where the work is’. Een developer moet dan idealiter ook testwerkzaamheden kunnen oppakken en een tester op zijn beurt moet kunnen helpen bij het definiëren van requirements. De vraag van de klant in nauwe samenwerking kunnen vertalen in (IT-) oplossingen, kennis onderling actief kunnen delen in een multidisciplinair team en zicht hebben op de hele keten worden belangrijker dan ooit.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee