Techorganisaties introduceren technologie-module voor middelbaar onderwijs
Volgens branchevereniging NLdigital deden vorig jaar meer dan 180.000 middelbare scholieren eindexamen zonder dat daar een onderdeel over digitalisering in zat. Maar juist dergelijke lesstof is erg belangrijk, vindt Lotte de Bruijn, directeur van NLdigital en ambassadeur van de Human Capital Agenda ICT. Op de website van NLdigital zegt zij: "Alleen als je van jongs af aan onderwijs krijgt over digitalisering, kan je volwaardig meedoen."
De nieuwe modules Digitale Technologie - die gisteren werden gelanceerd door De Bruijn en Pieter Moerman, directeur van het Platform Talent voor Technologie - moeten er dus voor zorgen dat jongeren deze lesstof wel meekrijgen. De modules laten leerlingen ervaren wat er met digitale technologie mogelijk is. Zo behandelt het vak hoe digitale opsporingstechnieken gebruikt kunnen worden in forensisch onderzoek en hoe je bij akkerbouw droogte en de groei van gewassen meet. Moerman: "We weten uit onderzoek dat we met deze contextrijke lesstof een grotere én meer diverse groep leerlingen kunnen inspireren voor IT."
Voor alle scholen beschikbaar
Digitale geletterdheid krijgt binnenkort een vaste plek in het onderwijscurriculum: het landelijk expertisecentrum voor het curriculum SLO is nu bezig met de ontwikkeling hiervan. Maar verschillende organisaties binnen de techwereld vonden dat te lang duren. "Daarom zijn we in 2019 zelf aan de slag gegaan samen met leraren, maatschappelijke organisaties en het bedrijfsleven", zegt De Bruijn. De module werd ontwikkeld met steun van Platform Talent voor Technologie, NLdigital, Dutch Data Center Association, Dutch Cloud Community, CGI, IBM, Human Capital Agenda ICT, Nederlandse AI Coalitie, WisMon, Stichting Globe, Stichting Leerplan Ontwikkeling (SLO), Stichting Technasium, Vakvereniging I&I en het Outreachfonds van de Bètadecanen van de Nederlandse universiteiten.
De modules zijn vanaf nu een onderdeel van het keuzevak NLT, dat vooralsnog alleen in de bovenbouw van havo/vwo wordt gegeven. Ongeveer 40% van alle havo/vwo-scholen in Nederland bieden dat keuzevak aan. Maar omdat de module publiek-privaat ontwikkeld is, is deze vrij beschikbaar voor alle scholen, ook als NLT niet aangeboden wordt. De basismodule is te downloaden via de website van Vereniging NLT.
Daarnaast is de Vereniging NLT gestart met het uitbreiden van de aanpak naar lagere klassen mavo, havo en vwo.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee