'Vrouwelijke IT’ers verdienen meer dan mannen'
De IT-detacheerder vergeleek de salarissen van meer dan vierhonderd gedetacheerde IT-professionals. De vrouwelijke servicedeskmedewerkers bleken tot zestien procent meer te verdienen dan hun mannelijke collega’s.
Natuurlijke kwaliteiten
Volgens PEAK-IT komt dit omdat vrouwen letterlijk ook meer waard zijn. Dat komt volgens operationeel directeur Richard Stassen door de natuurlijke kwaliteiten van vrouwen. “Opdrachtgevers zijn bereid om meer te betalen voor een vrouwelijke servicedeskmedewerker. Veel vrouwen hebben van nature kwaliteiten die bij mannelijke IT-medewerkers nogal eens ontbreken. Denk aan goed kunnen luisteren naar medewerkers van een bedrijf en hen vervolgens geduldig en duidelijk te woord staan. Dat vinden klanten heel prettig.”
Vrouwelijke touch
Merit van Eimeren is gedetacheerd als servicedeskmedewerker. “Binnen het ROC was ik de enige vrouw in mijn jaar die de opleiding tot IT’er afrondde”, vertelt zij. “Ik merk dat ik profijt heb van mijn vrouwelijke kwaliteiten. Goed kunnen luisteren naar wat het probleem is en vervolgens de klant uitleggen welke stappen ik ga zetten en wanneer hij een terugkoppeling kan verwachten, het zijn allemaal zaken die door klanten als prettig worden ervaren.”
“De IT is gebaat bij een vrouwelijke touch”, constateert ook Aimée Tambach. Zij werkt als servicedesk engineer voor PEAK-IT. “Ik merk vaak dat klanten blij verrast zijn als ze zien dat een vrouw de servicedesk komt bemannen. Het komt ook wel eens voor dat mannelijke collega’s klanten met lastige vragen doorsturen naar mij, omdat ze denken dat ze eerder naar mij luisteren. Misschien dat je als vrouw inderdaad iets beter benaderbaar bent en in sommige gevallen ook meer geduld hebt”, aldus Tambach.
Weinig vrouwen
“Het is ontzettend jammer dat vrouwen zich vooralsnog amper aangetrokken voelen tot de IT-branche”, vervolgt Richard Stassen. “Zij maken juist het verschil binnen een helpdeskteam. Bovendien is de functie ook steeds aantrekkelijker geworden voor vrouwen. Het vak van helpdeskmedewerker wordt steeds minder technisch en juist meer sociaal. Klanten willen niet meer horen dat ze een ticket kunnen aanmaken en moeten afwachten, ze willen op maat en persoonlijk geholpen worden.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee