ECP: gemak wint het van privacy
Marjolijn Bonthuis, adjunct-directeur van ECP, noemt het vooral opmerkelijk dat ook mensen die de privacyvoorwaarden hebben gelezen en daar niet blij van worden, tóch persoonlijke gegevens delen. Bijna 20 procent doet dit toch, ook vinden ze het gegevensgebruik op dat moment niet acceptabel. "Men is daar dan niet blij mee, maar doet het toch. Enerzijds om die voordeeltjes, maar ook omdat ze alsnog erop vertrouwen dat het bedrijf in kwestie netjes om zal gaan met hun gegevens."
Aan die voordeeltjes zit wel een psychologische grens, blijkt uit het onderzoek. Zodra die de beloning voor het geven van persoonlijke informatie te groot wordt in de beleving van de gebruiker, wordt hij zo achterdochtig dat hij besluit de data niet te delen. Daarbij moet gedacht worden aan een orde van grootte van een gratis tv of 70 procent korting.
Opmerkelijk is ook dat juist hoger opgeleide gebruikers meer bereid zijn gegevens te delen dan laagopgeleiden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee