Mobiliteit drijvende kracht achter computerverkoop
In totaal gaan dit jaar 305 miljoen traditionele pc’s (desktops en notebooks) over de toonbank, verwacht Gartner. Dat komt neer op een daling met 10,6 procent in vergelijking met vorig jaar. Worden ook ‘ultramobiles’ meegeteld dan is de krimp nog altijd 7,3 procent.
Verkoop tablets groeit ook in 2014 stevig door
Daar staat een stormachtige groei van de verkoop van tabletcomputers tegenover. De onderzoekers rekenen op een toename van 67,9 procent tot 202 miljoen tablets. Volgend jaar komt er nog zo’n 37 procent bij en kunnen fabrikanten ruim 276 miljoen tablets wegzetten, verwacht Gartner. Daarbij treedt wel een verschuiving op naar simpeler, goedkopere modellen. De iPad Mini bijvoorbeeld vormde in het 1e kwartaal al 60 procent van de totale verkoop van iOS-tablets.
Verkoop ultrabooks nog bescheiden
De vraag naar ultrabooks is naar verhouding nog bescheiden, maar groeit wel hard: dit jaar van 9,8 naar 20,3 miljoen en volgend jaar naar 39,8 miljoen stuks. De kopers zijn voornamelijk bezitters van notebooks en luxe tablets. Ultramobiele computers worden volgens Gartner aantrekkelijker en lokken potentiële kopers weg van andere soorten mobiele apparaten. Dat geldt nog sterker naarmate er meer producten met de 4e generatie Core-processor van Intel (Haswell) of met verbeterde Atom-processor (Bay Trail ) de markt bereiken.
Potentiële kopers van mobieltjes kijken kat uit de boom
De stijging van de vraag naar mobiele telefoons blijft beperkt tot 4,3 procent, wat resulteert in een verkoopaantal van 1,82 miljard toestellen. In 2014 neemt de verkoop van mobieltjes naar verwachting met 4,4 procent toe tot 1,9 miljard. Gartner heeft zijn verwachtingen voor 2013 getemperd omdat consumenten langer vasthouden aan hun huidige toestel in afwachting van nieuwe en goedkopere modellen in het najaar en de winter.
De scherpe daling van de pc-verkopen in het 1e kwartaal was volgens Gartner-analiste Carolina Milanesi deels het gevolg van veranderde consumentenvoorkeuren. Ook ‘aanpassingen’ in de distributiekanalen speelden mee: er moest plaats worden gemaakt voor nieuwe producten die in de 2e helft van dit jaar op de markt komen.
Apple heeft meest homogene spreiding over hardwareplatforms
Bekeken naar besturingssysteem blijkt Apple – met iOS en Mac OS X - het meest evenwichtig te zijn verspreid over de diverse hardwareplatforms. Van de verkoop van Android-toestellen gaat het in 90 procent van de gevallen om mobiele telefoons, terwijl de verkoop van Windows zich juist voor 85 procent op de pc-markt afspeelt. Volgens Milanesi staan de eigenaren van deze grote ‘ecosystemen’ voor de uitdaging om op alle fronten even relevant te zijn.
Inspelen op BYOD wordt belangrijker
Het wordt voor fabrikanten ook belangrijker om apparaten te ontwerpen die consumenten kunnen meenemen naar hun werk, nu bedrijven het principe van Bring Your Own Device (BYOD) steeds meer accepteren. Het aandeel van computer-achtige toestellen die door consumenten worden gekocht, groeit van 65 procent dit jaar naar 72 procent in 2017.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee