Oprichter Alibaba treedt af als CEO
Analisten verwachten dat de opvolger wordt gezocht binnen het bedrijf zelf. Tot de mogelijke kandidaten behoren hoofd strategie Zeng Ming, Jonathan Lu (hoofd van de data-afdeling) en Peng Lei, die nu leiding geeft aan de betaaldienst Alipay.
Ma zegt dat hij plaats wil maken voor “jonge leiders” en dat hij een soepele overdracht van taken nastreeft. De verwachting is overigens dat hij nauw betrokken blijft bij de koers van Alibaba.
Ma vergaarde fortuin van 3,4 miljard dollar
Ma is een voormalige leraar Engels. Sinds de oprichting van Alibaba in 1999 heeft Ma op papier een fortuin van 3,4 miljard dollar vergaard, aldus de miljardairsindex van persbureau Bloomberg. Volgens de Financial Times wordt hij gezien als de ‘peetvader’ van internet in China en als een goeroe op managementgebied.
Vorige week kondigde Alibaba al een herstructurering van het management aan. De organisatie wordt opgesplitst in 25 business units, elk met een eigen directie. De aankondiging gaf voedsel aan speculaties dat het bedrijf een beursgang voorbereidt. Dat zou in de tweede helft van dit jaar kunnen gebeuren, menen bankiers die Alibaba van nabij kennen.
Persbureau Bloomberg heeft van anonieme bronnen gehoord dat Alibaba twee zakenbanken, Credit Suisse en Goldman Sachs, in de arm heeft genomen om de introductie aan de beurs van Hongkong later dit jaar te begeleiden. Dat zou 3 tot 4 miljard dollar kunnen opleveren. Andere bronnen van de Financial Times denken echter dat een beursnotering nog minstens enkele jaren op zich laat wachten.
Yahoo verkocht helft van belang in Alibaba
Tot vorig jaar had het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo een belang van 40 procent in Alibaba. De Chinezen kochten daarvan in mei de helft terug voor 7,1 miljard dollar. De beurswaarde van de Chinese marktplaats werd toen geraamd op 35 miljard dollar. Het bedrijf telt meer dan 24.000 medewerkers.
Uit cijfers van Yahoo over de periode oktober 2011 - juni 2012 viel te destilleren dat Alibaba toen een omzetgroei met 74 procent naar 2,9 miljard dollar doormaakte. De winst bedroeg 782 miljoen dollar, ruim drie keer zoveel als een jaar eerder over dezelfde periode van negen maanden.
Marktplaats Taobao bereikt bijna alle Chinese internetters
De Alibaba Group exploiteert naast de B2B-marktplaats Alibaba onder meer Taobao, een marktplaats voor consumenten die naar eigen zeggen meer dan 500 miljoen gebruikers heeft. Afgezet tegen de 564 miljoen internetgebruikers in China eind 2012 betekent dit dat Taobao vrijwel de hele online-bevolking van het land bereikt. Alibaba heeft daarnaast een webwinkel onder de naam Tmall.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee