Privacyreglementen op websites zijn onleesbaar
De gemiddelde websitebeheerder bleek nogal wat woorden nodig te hebben om te beschrijven wat hij wel en wat hij niet zal doen met de persoonlijke gegevens die bezoekers eventueel op zijn site achterlaten. Het privacyregelement van de meestbezochte websites telt gemiddeld 2514 woorden. De onderzoekers vonden ook uitschieters, tot wel 7669 woorden.
Bij een gemiddelde leessnelheid zou een Amerikaan 200 uur nodig hebben om zich eens per jaar op de hoogte te stellen van het privacybeleid van de websites die hij bezoekt. Als dat betaalde tijd zou zijn, zou dat 3000 dollar per persoon kosten, ofwel 365 miljard dollar voor Amerika als geheel.
Het is, kortom, heel begrijpelijk dat websurfers privacyreglementen niet lezen, concluderen de onderzoekers. Dat de pagina's met privacystatements zelden geopend worden is geen bewijs van desinteresse in privacy. Het bewijst alleen maar dat de vorm waarin bedrijven hun privacybeleid presenteren voor de doelgroep een nagenoeg onneembare barrière vormt. Bedrijven zouden werk moeten maken van het helder, kort en bondig formuleren van hun privacyreglementen, aldus de onderzoekers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee