Amazon voorziet minder kooplust consument
Marktonderzoeker Forrester Research kwam gisteren met een rapport waarin het in de VS een groei van de online-bestedingen rond de feestdagen van 12 procent verwacht. Dat is het laagste groeicijfer tot dusver. Bemoedigend is wel dat Amerikaanse consumenten geloven dat op het web de beste koopjes zijn te halen.
Financieel directeur Tom Szkutak noemt de huidige marktomstandigheden "behoorlijk uitdagend". Topman Jeff Bezos merkt op dat klanten de laatste tijd relatief minder producten van meer dan duizend dollar bestellen. Hij voegt er wel aan toe dat Amazon in de huidige situatie een goede uitgangspositie heeft omdat het een lage kostenstructuur heeft en klanten boven een bepaald aankoopbedrag geen verzendkosten in rekening brengt.
Amazon behaalde in het derde kwartaal een winst van 118 miljoen dollar, vergeleken met 80 miljoen dollar een jaar eerder. De omzet groeide met 31 procent naar 4,26 miljard dollar, iets minder dan de 4,27 miljard dollar waarop analisten hadden gerekend. De verkoop van boeken, cd's en dvd's groeide met 19 procent tot 2,49 miljard dollar. De vraag naar elektronica en overige artikelen schoot met 52 procent omhoog naar 1,64 miljard dollar.
Vorig jaar lanceerde Amazon de Kindle, een apparaat voor het lezen van eleketronische boeken. Hoeveel Kindles inmiddels zijn verkocht wil Amazon niet zeggen, maar van alle verkochte boeken maken de Kindle-titels nu meer dan 10 procent uit. Het aantal verkrijgbare titels (waaronder ook tijdschriften) is sinds de introductie meer dan verdubbeld tot 185.000, aldus Amazon.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee