Google moet overname Admeld nader uitleggen
Admeld helpt websites bij verkopen van beeldadvertenties
Het plan om Admeld voor 400 miljoen dollar over te nemen kwam op 13 juni naar buiten. Admeld houdt zich bezig met ‘display advertising’: reclames die bij inhoudelijke informatie op websites zijn geplaatst, ongeveer zoals in een krant of tijdschrift. Display- of beeldadvertenties bevatten doorgaans een combinatie van tekst en grafische elementen zoals plaatjes. Admeld helpt uitgevers met het in ‘realtime’ verkopen van deze beeldadvertenties op hun sites, onder meer in combinatie met de Google Ad Exchange.
Volgens Google doet de Amerikaanse overheid onderzoek naar de acquisitie vanwege de hoogte van de overnamesom. Neal Mohan,vicepresident display advertising, schrijft op het Public Policy Blog van Google dat het bedrijf met justitie samenwerkt om het onderzoek zo snel mogelijk af te ronden.
Volgens Google hebben kopers en verkopers genoeg alternatieven
Mohan wijst erop dat kopers en verkopers van beeldadvertenties op internet enorm veel opties tot hun beschikking hebben, en er komen regelmatig aanbieders bij. Sinds de aankondiging op 13 juni zijn er weer drie nieuwe platforms ontstaan, aldus Mohan. Ook constateren analisten dat het vrij makkelijk is om van leverancier van beeldadvertenties te wisselen. Met andere woorden: de toezichthouders hoeven niet bang te zijn voor gebrek aan concurrentie.
Michael Barrett, de CEO van Admeld, deed woensdag in een eigen blog ook een duit in het zakje. Barrett schrijft dat hij ervan overtuigd is "dat we op koers liggen om de deal tot een goed einde te brengen."
Bij vorige acquisitie moest Google flinke concessies doen
De vorige keer dat Justitie een dergelijk verzoek aan Google deed, was naar aanleiding van de voorgenomen inlijving van ITA Software. Dat onderzoek duurde 8 maanden. Uiteindelijk gingen de autoriteiten in april akkoord, maar Google moest wel aan strenge voorwaarden voldoen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee